Az autóval munkába járók támogatását szorgalmazza a Garai István Levente (MSZP-s képviselő) egy a Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez intézett hivatalos kérdésben. A miniszter a hivatalos válaszában - amely a parlament honlapján olvasható - alaposan körüljárja a kérdést és elismeri, hogy mind a növelés, mind a támogatás megszüntetése miatt erős nyomást érzékel a minisztérium.
A munkáltató jelenleg többféle módon támogathatja a munkavállaló munkába járását, ami leggyakrabban valamely közösségi közlekedési szolgáltatás igénybe vételét jelenti. Számos esetben a cégek cafeteria keretében oldják meg, de ezen felül is adhatnak támogatást a bérlet vagy jegy vásárlására. Utóbbi esetben a támogatás mértéke a teljes ár 86 százaléka lehet. Ez a támogatás nincs is veszélyben - hisz a kormány szándéka a közösségi közlekedés használatának támogatása.
Kapcsolódó
Emelés kizárt - csökkentés majd elképzelhető
Ugyanakkor az adórendszeren keresztül lehetőség van a gépkocsival való munkába járás támogatására abban az esetben, ha munkavállaló lakóhelye és munkahelye különböző településeken van. Ekkor adómentesen kilométerenként 9 forint adható a munkavállalóknak támogatásként. Ráadásul a 9 forintos támogatást egy autóra többen is igénybe vehetik például, ha közös kocsival járnak - hívja fel a figyelmet a gazdasági miniszter.
Az MSZP-s képviselő a jelenlegi 9 forintos kilométerpénz 30-35 forintra való emeléséért lobbizik - amit viszont elutasít válaszában Matolcsy.
A gazdasági miniszter szerint ez túlságosan gáláns ajánlat lenne, hisz így még a jelenlegi üzemanyagárak mellett is a munkába járás teljes üzemanyag-költségére fedezetet teremtene, sőt a "az üzemanyagárak remélt csökkenése esetén még akár nyereséget is, adómentes jövedelmet jelentene." Ugyanakkor a növelés azért sem támogatható - olvasható Matolcsy válaszában - mert az nagy valószínűséggel növelné a személygépkocsi használatot a munkába járásban, ennek kárvallottja pedig értelemszerűen a közösségi közlekedés lenne.
Miután Matolcsy az adómentes támogatás növelését ily módon kizárta, a válaszának záró részében megjegyzi, nem csak az emelés miatt lobbiznak nála, "hanem igen erős a nyomás az ellenzők részéről is". Ugyanis sokan gondolják azt - érvel Matolcsy -, hogy ez a támogatás árt a közösségi közlekedés fejlődésének. Matolcsy szerint bár jelenleg sem az emelés, sem az eltörlés nincs napirenden, az nem zárható ki, hogy az adórendszer átalakítása során a munkáltató által adható támogatás kérdése is napirendre kerül. Logikusan ez - miután Matolcsy a támogatás emelését kizárta - mégis csak a jövőbeni eltörlés vagy csökkentés lehetőségét jelenti.