Június 11-én döntött a kormány arról, hogy tíz konzervgyár összesen 2,33 milliárd forintos kormány által garantált hitelt vehet igénybe meglévő orosz export árukészlete alapján. A tíz cég - amelyből kettő hajdú-bihari, a többi pedig szabolcsi - 150 és 300 millió forint közötti hitelhez jutott. A társaságok vezetői a NAPI Gazdaságnak valamennyien visszafogott termelésről és eladási lehetőségekről számoltak be, ám azt állítják, hogy a legjobb időkben átlagosan 7-10 százalékos nyereséget hozó iparág néhány éven belül megtalálja az értékesítésben az egyensúlyt. A tíz cég közül egyedül a mátészalkai, a könyv szerinti ér-téken 400 milliós vagyonnal számon tartott Vega-Food Kft. szüntette be tevékenységét azt követően, hogy - a 250 milliós garantált hitelfelvétel után, illetve ellenére - minden adósságát nem tudta teljes mértékben rendezni, s ezért felszámolást kért maga ellen (NAPI Gazdaság, 1999. augusztus 24., 1- 5. oldal). Háromszázmillió forint hitelt kapott a két évvel ezelőtt a Vajai Zöldség-gyümölcs Kft. 53, és a Magyar Fejlesztési Bank érdekeltségében lévő Magyar Befektetési és Vagyonkezelési Rt. 47 százalékos tulajdoni arányával, 400 millió forint törzstőkével létrejött, nyírlugos-cserhágói Cser-Food Rt. (CsF). A konzervgyártáson kívül gyorsfagyasztott termékek előállításával is foglalkozó CsF vezérigazgatója, Krajczár István elmondta, hogy cégük 300 milliós késztermékein kívül mintegy 30 milliós értékben konzervüvegeket is "felhalmozott". Az általuk felvett hitel csaknem háromnegyedét adósságtörlesztésként bankoknak, a fennmaradt részt pedig szállítóknak, főleg csomagolóanyag-gyártóknak fizették ki. A kedvezményes, garantált hitelen kívül újabb 100 milliós, piaci kamatozású hitelt is föl kellett venniük, hiszen 48 vagon meggyet vásároltak, amelynek feldolgozása most is folyik. A CsF 1997-es mintegy 1 milliárd forint termelési értéke tavaly csaknem 700 millióra csökkent, s bár az idei terv megegyezik a két évvel ezelőttivel, a társaság előzetes számításai szerint 600-700 milliónak van realitása, annak ellenére, hogy a korábbi 85-90 százalékot kitevő oroszországi értékesítés helyett az idei termelésből nyár végéig 80 százalékban nyugat-európai piacon sikerült főleg meggykonzervet eladniuk. Olyan piacokon is sikerült megjelenniük, ahol eddig nem értékesítettek. Nem hajlandóak viszont arra, hogy az önköltségi érték alatt árusítsák ki újabb készleteiket, még ha nagy mennyiség vásárlására is tesznek ajánlatot egyes kereskedők. Volt, aki 62 forintért vette volna az uborkakonzerv darabját, miközben az önköltségi ára 75 forint. Újabban 80-90 forintért is kaptak ajánlatot, ám a jelenlegi helyzetben még ezt is nyomott árnak tartják. Nem csökkent jelentősen tavaly az árbevétele a hajdúsámsoni Dél-Nyírség Kft.-nek (DNy), amely termékeinek 85-90 százalékát Oroszországban értékesítette az elmúlt években. Palkó Gyula ügyvezető igazgató ezt azzal magyarázta, hogy a DNy - egy tavalyi, 40 millió értékű technológiai fejlesztés eredményeként - nyugati piacokon is eladható konzervgyümölcsöt és zöldségféléket gyárt. A tavalyról felhalmozott készlete eladásával idén 40-45 százalékra növelte a cég a nyugat-európai, valamint a belföldi értékesítés arányát. Ennek mennyisége azonban még csak a fele a "szokásos" oroszországi exportárbevételnek. Az elmaradás nyomán tavaly óta felhalmozott adósságállomány enyhítésére 300 millió forint hitellehetőséghez jutottak, amivel éltek is. Ebből az összegből jórészt a szállítói tartozásokat elégítették ki. Fél év kevés a piacváltáshoz Minden kötelezettségét ki tudta fizetni a máriapócsi Gloster Zöldség-gyümölcsfeldolgozó Kereskedelmi Kft., amely 200 millió forint hitellehetőséghez jutott. Ezzel szemben jelenleg 15-20 millióra csökkent a cég oroszországi értékesítésből származó követelése. Kegye Lászlónak, a mintegy 250 milliós vagyonú cég tulajdonosának és ügyvezető igazgatójának tájékoztatása szerint az összegből 65 százalékban banki adósságaikat törlesztették, a fennmaradó részt a szállítók kapták. Az 1997-es mintegy 1 milliárd forint után tavaly 700 millió alá mérséklődött a társaság árbevétele, idén pedig 550-600 millióval számolnak. A Gloster a korábbi 70 százalékos oroszországi, a 20-25 százalékos nyugat-európai, valamint az 5-10 százalékot kitevő belföldi értékesítés után az idén szinte csak az utóbbi piacokra szállított, főleg meggy- és uborkakonzervet. Ez annak is köszönhető, hogy gyártmányaikban nem tesznek minőségi különbséget az egyes piacok között, ám a tulajdonos-igazgató szerint egy konzervgyár esetében fél év nem elegendő a piacváltáshoz. Különösen egy olyan cég számára, mint a Gloster, amely saját maga exportál, és így közvetítő nélkül kell piaci partnereit megtalálnia. Az ellehetetlenüléstől menekült meg a tavaly 50 millió forint tőkével alapított nyírmeggyesi Green Ray Rt. (GR) a 250 millió forintos garantált hitellel, hiszen nyárig minden adósságfizetési határideje lejárt. A felvett összeg háromnegyedét banki, a fennmaradt részt szállítói tartozások kiegyenlítésére fordította a GR - tájékoztatott Szakács Béla elnök-vezérigazgató. Likviditási helyzete rendezésével párhuzamosan a GR hozzákezdett új vevők kereséséhez, technológiai változtatásokat hajtott végre, és a mintegy 40 féle termékével kereskedelmi szerkezetét is átalakítva erőteljesen a nyugat-európai piac felé fordult. Ide korábban termelése 20 százalékát szállította a GR. A piacváltás eredménye azonban a GR forgalmában még nem jelentős, ugyanis a "hirtelen" sok, régióbeli konkurens megjelenésével nehéz a cég számára is elfogadható áron betörni az új piacokra. Ez meghatározza a GR idei termelését is, hiszen a tavalyi 800 millió forint árbevételének várhatóan mindössze kétharmadát tudja elérni. Nagymértékben segített a nyíregyházi Kelet-Food 2000 Kft. (KF) likviditásán a 200 millió forint hitellehetőség, amellyel élt a társaság. Nagyjából fele-fele arányban szállítói és banki tartozásokat egyenlítettek ki - mondta Partizer László, a KF ügyvezető igazgatója. A társaság tavaly fejezte be azt a csaknem félmilliárd forintba kerülő komplex beruházását, amelynek eredményeként kukorica- és zöldborsó-feldolgozásra alkalmas rendszert működtethet. Ezzel a fejlesztéssel 1998 közepétől kezdődően arra törekszenek, hogy a korábbi 80 százalékot kitevő oroszországi és a 20 százalékos nyugat-európai értékesítési arány egyre inkább az utóbbi javára növekedjen. Idén eddig késztermékei mintegy 60 százalékát Németországban és Hollandiában adta el a KF, és nagyobb mennyiségben, 10-10 százalékban új piacon, Szlovéniában és a Baltikumban is megjelent, illetve belföldön a nagyobb áruházláncokkal is sikerült megállapodnia. Az ügyvezető szerint egyelőre nem javul az orosz piaci helyzet olyan látványosan, mint azt sokan remélték. Ennek ellenére úgy látja, hogy meglévő készletére év végéig megtalálja a KF a fizetőképes orosz partnereket is. A cég vezetője a megrendelések, illetve ajánlatkérések alapján növekvőnek ítéli meg a nyugat-európai, illetve belföldi piaci igényeket, és ez is magyarázata annak, hogy új termékekkel is gyarapítja a kínálatát a KF. Idén legalább 1,2 milliárd forint árbevételt tervez a társaság a tavalyi 300 millió után. Orosz termékkel nyugatra A felére csökkent a nyírmihálydi Margaréta Konzervipari és Kereskedelmi Kft. oroszországi exportja idén, ami az elmúlt években mintegy 70 százalékot tett ki a forgalomból. A Margaréta 150 millió forint hitellehetőséget kapott, amelyből a felhalmozódott 174 milliós szállítói tartozásait csökkenthette. Csont Attila ügyvezető igazgató szerint a két évvel ezelőtt 60 millió forint törzstőkével létrehozott társaság árbevétele 1998-ban 590 millió forint volt. Idén 320 millióval számolnak, és az eddigi eladási adatok azt mutatják, hogy ennek megfelelően zárhatják az évet. Ez jórészt annak a következménye, hogy 40-45 százalékra növelték a nyugat-európai exportot, és 20-30 százalék lett a belföldi értékesítés aránya. A társaság termékkörével könnyebb volt új, fizetőképes vevőket találni, amelyek arányát a jövőben növelnék, ám az oroszországi piacon is jelen szeretnének maradni. A nyugat-európai piacon is el lehet adni az orosz ízlés szerint készített konzerveket - állítja Kormány Béla, a baktalórántházai Uránia '96 Kft. ügyvezető igazgatója. Felmérésekre hivatkozva mondja, hogy például Németországban sok orosz ajkú ember él, de jelentős az arányuk a tengerentúlon is. Ez pedig olyan felvevőpiacot jelenthet az oroszországi válság miatt eddig eladatlan készletek értékesítéséhez, amivel az Uránia nemcsak számol, hanem tett is lépéseket a kihasználására. Kormány szerint az előző évek 95 százalékát adó oroszországi exporttermékeikből legalább 30 százalék eladható a felkutatott orosz "érintettségű" piacokon, sőt már Ausztráliába is szállítottak. Bizalmatlan partnerek Bár a korábbi évekhez képest nyáron csökkentett kapacitással termelt az Uránia, egyre több, a nyugat-európai ízlésnek megfelelő uborkakonzervet készít. Ezt jórészt az teszi lehetővé, hogy éltek a 250 millió forint hitellehetőséggel, amelynek nagyobb részét banki, kisebb hányadát pedig szállítói tartozások kiegyenlítésére fordították. Érthetetlennek tartja Kormány Béla, hogy a javuló értékesítési adataik ellenére a bankok továbbra sem partnerek a termeléshez szükséges piaci kamatozású hitelek nyújtásában, és a helyzetet rontja, hogy a szállítók is csak többszörös garancia vagy készpénz ellenében készek árut adni. Az Uránia árbevétele tavaly 760 millió forint volt, ám idén valószínűleg a félmilliárdos árbevételt sem éri el. Fokozatosan csökken az Oroszországba szánt konzervkészlete a csengődi Vépisz Szövetkezetnek, amely 280 millió forint hitelt vehetett föl. Az 1986-ban több szövetkezet szakcsoportja által építőipari kivitelezésre alapított, s 1991 óta kizárólag élelmiszer-ipari tevékenységet folytató Vépisz Lengyel János elnök tájékoztatása szerint döntően uborkakonzerveket gyárt, eddig 90-95 százalékban orosz exportra. Míg 1997-ben 1 milliárd forint árbevételt értek el, addig tavaly 451 millióval zártak, idén pedig már csak 400 millióval számolnak. Lengyel János nyár végéig nem tapasztalt komoly élénkülést az orosz piacon, de reményei szerint ősztől nagyobb ütemben érkezhet megrendelés termékeikre. A Vépisz a választékát Nyugat-Európában is eladható uborka-, valamint gyümölcskonzervek gyártásával bővíti, ám jelentős mennyiségű megrendelést nyár közepéig nem kapott. BUBRIK GÁSPÁR **** KERETBEN **** A debreceni Big Company (BG) Rt. júniusban 150 millió forint hitellehetőséghez jutott. A társaság vezérigazgatóját, Nagy Gábort többször is kerestük, választ azonban idő hiányára és elfoglaltságára hivatkozva nem kaptunk tőle. Információnk szerint a BG ellen az elmúlt években több felszámolási eljárást is kezdeményeztek, ám ezeket időközben a tartozások kiegyenlítése miatt visszavonták. Jelenleg - lapzártánk idején - három felszámolási kérelem van folyamatban, azonban bírósági határozat még nem született egyikről sem. Ezek sorsát jelentősen befolyásolhatja az, hogy a BG az újabb állami támogatási csomagból is részt kapott. A debreceni Big Company (BG) Rt. júniusban 150 millió forint hitellehetőséghez jutott. A társaság vezérigazgatóját, Nagy Gábort többször is kerestük, választ azonban idő hiányára és elfoglaltságára hivatkozva nem kaptunk tőle. Információnk szerint a BG ellen az elmúlt években több felszámolási eljárást is kezdeményeztek, ám ezeket időközben a tartozások kiegyenlítése miatt visszavonták. Jelenleg - lapzártánk idején - három felszámolási kérelem van folyamatban, azonban bírósági határozat még nem született egyikről sem. Ezek sorsát jelentősen befolyásolhatja az, hogy a BG az újabb állami támogatási csomagból is részt kapott.