A lengyelek egy átfogó közlekedésbiztonsági reformcsomag részeként azt tervezik, hogy a kezdő gépjárművezetők számára külön sebességkorlátozást írnak elő - idézi a varsói kormány tervét a Közlekedésbiztonság. 

Eszerint lakott területen ugyan ők is 50 km/h-val közlekedhetnének, azon kívül azonban 90 helyett csak 80, az autópályákon pedig 140 helyett legfeljebb 100 km/h sebességgel hajthatnának.

Azt már a 17 évesek számára is lehetővé tennék, hogy elkezdjenek vezetni, de csak akkor és csak azoknak, akiket egy tapasztalt és közlekedési előéletét tekintve „tiszta"  sofőr kísér.

Mindemellett - ezt már nem a fiatalok kapcsán, hanem általánosságban - 

a lengyel kormány szigorúbb büntetés kiszabását tervezi az ittas járművezetőknek és rács mögé dugná azokat, akiket a jogosítványuk bevonása után gépjárművezetésen érnek. 

Szigorításokat fontolgat a kezdő gépkocsivezetőket illetően Nagy-Britannia is.

Az egyesült királyságbeli tervek szerint a sikeres vizsgát követő első hat hónapban még tiltaná a kezdő sofőrök számára 25 évesnél fiatalabb utasok szállítását.

A szigorítást kezdeményező javaslatok hátterében mindkét országban ugyanazok az okok és indokok állnak. Nevezetesen az, hogy tapasztalatlanságuk és kockázatvállaló életfelfogásuk miatt a teljes népességen belüli arányukhoz képest gyakran okoznak és szenvednek is el baleseteket a fiatalok.

Rutintalanságuk miatt nem feltétlen és nem mindig ismerik fel a valóságos veszélyeket, és emiatt hajlamosabbak a gyorshajtásra és általában a szabályok be nem tartására.

Korosztályi sajátosság az éjszakai vezetés, és  tipikusnak mondható az is, hogy a kortárs utasok hajszolják gyorshajtásba, versengésbe más járművekkel a kezdő sofőrt. Jellemző rájuk továbbá a gyakori alkohol- és drogfogyasztás, és ők használják a leggyakrabban az okostelefonjukat vezetés közben kézben tartva. 

Magyarországon az Európai Unió többi országához hasonlóan a 18–24 éves korosztály közlekedési baleseti aránya a legmagasabbak egyike a többi korosztállyal összevetve.

Az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) adatai alapján és a rendőrség baleseti statisztikái szerint ebből a korosztályból nagyjából minden ötödik sofőr válik baleset áldozatává, okozójává.

A balesetek legfőbb okai ebben a korcsoportban is a gyorshajtás, az elsőbbségi szabályok figyelmen kívül hagyása, valamint a figyelmetlenség.

A rendőrségi statisztikák szerint a vidéki utak és a kisebb forgalmú mellékutak kiemelten veszélyesek az utóbbi időben, mert ezeken a fiatalok gyakrabban hajtanak gyorsabban vagy kevésbé figyelnek a közlekedési szabályokra.

Az elmúlt években szinte hetente történtek a sebesség nem megfelelő megválasztására visszavezethető kisodródásos vagy az úttest baloldalára sodródás okozta frontális ütközések, amelyekben szintén nagy arányban voltak érintettek fiatalok.