A magyar játékosok éves költése 2024-ben nem mutatott jelentős elmozdulást a megelőző évhez képes. A két évben egyaránt megközelítőleg 100 milliárd forintot költöttek különféle, a videójátékokhoz köthető területeken a hazai fogyasztók – derül ki a Reacty Digital felméréséből.

2023-ban ők vették át – az eNET által 2016-ban megkezdett – videójáték és e-sport kutatássorozatot. Ennek keretében – egy a hazai 18 és 65 év közötti népességet reprezentáló minta alapján – a lakosság nettó költéseit mérik, azonban a tágabb piac egyéb elemei, mint például a játékforgalmazók bevételei nincsenek benne az összesítésben. 

Az idei éven kívül mindig volt változás

A játékosok száma a mérések kezdete óta óta stabilan 3,5 millió főre becsülhető a 18-65 év közöttiek körében, közülük körülbelül 2,5 millió fő játszik legalább heti rendszereséggel, 1,3 millióan pedig mindennap leülnek a videójátékok elé.

A mérések kezdete óta 2024 volt az első olyan év, amikor a játékosok költése összesítésben nem emelkedett, a piacméret körülbelül 100 milliárd forint maradt.

A 2022-2023 között tapasztalt nagy ugrás nem ismétlődött meg a hardverköltésekben, tavaly is 50 milliárd forint közeli összeget szántak erre a magyar háztartások. Ebből az látszódik, hogy normalizálódott a piac, a 2020 óta tartó atipikus állapotok sorozata véget ért, az áruhiány és az áremelkedések hatása lecsengett – írja a HWSW.

Megtorpantak viszont a játékszoftverek vásárlásaihoz kapcsolódó költések: bár a kosárérték nőtt, a vásárlások száma csökkent, így összesítésben a tavalyi szint alatt maradva 20,5 milliárd forintot költöttek videójátékra 2024-ben a magyar háztartások. Az előfizetők aránya változatlan, azonban a magasabb előfizetési díjak következtében 15,5 milliárd forintra nőtt a költések éves volumene. Az előző évekhez képest nem nőtt az ingame tartalmakat vásárlók aránya, egy-egy fő viszont többet költ el játékokon belül. Az éves volumen így 11,1 milliárdról 13,5 milliárd forintra növekedett.

Tarol az e-sport 

Az előző évekhez képest csökkent az ajándéktárgyakat vásárlók aránya, összesen 2,4 milliárd forintot költöttek videójáték témájú ajándéktárgyakra a hazai fogyasztók. Az ajándéktárgyak piacának kivételével mindenhol az e-sport bázis költései a meghatározók – a megelőző évekhez képest ezen a területen volt a legnagyobb a növekedés 2024-ben – összesítésben a piac 80 százalékát ők generálják.

A közvetlenül a játékokhoz kapcsolódó költések mellett sokan szánnak legalább néhány ezer forintot az e-sport játékos videók nézésére és e-sport fogadásokra.

A videójátékosok harmada szokott e-sport játékos videókat, közvetítéseket, streameket nézni, és annak érdekében, hogy a magánemberek által üzemeltetett csatornák fennmaradjanak, tízből négy néző adományoz is a tartalomgyártóknak. Körülbelül 400 ezer fő adományoz legalább alkalmanként, összesítésben ez sem csekély összeg.