Ahogy arról az Economx is beszámolt, tavaly a magyar állam jelentős többségi részesedést szerzett az osztrák-magyar közös vasúttársaságban, ami nemcsak gazdasági, hanem jogi viták sorát is elindította:
- a magyar fél tavaly decemberi közgyűlésen érte el, hogy tulajdonrésze 75 százalék fölé emelkedjen, ami alapján már egyedül is dönthet a vállalat működéséről;
- kisebbségi osztrák állam képviselői azonban nem hagyták szó nélkül a történteket: szerintük a magyar fél jogellenesen zárta ki őket a tőkeemelésből, és perre vitték az ügyet.
A 24.hu azt írta, hogy
osztrák fél a Győri Törvényszéknél támadta meg a közgyűlés határozatait, mivel úgy vélik, hogy a tőkeemelést nem a megfelelő eljárásrend szerint hajtották végre.
A keresetben hangsúlyozták, hogy az osztrák államnak jogában állt volna részt venni a tőkeemelés szavazásában, de ezt a magyar fél elkerülte, így az üzletrész növelése érvénytelen. Az osztrák jogi képviselők szerint az alapszabályba ütközik, hogy a magyar állam önállóan, a kisebbségi részvényesek, azaz az osztrák fél beleegyezése nélkül döntött a tőkeemelésről.
A Lázár János vezette magyar közlekedési minisztérium szerint a tőkeemelést az előírásoknak megfelelően hajtották végre, és az osztrák fél csak feltételezésekkel támadja a döntést, nem nyújtottak be megfelelő bizonyítékokat.
A GYSEV és a magyar állam közötti jogi képviselet egyetértett abban, hogy a per indítása nem indokolt, hiszen az osztrák fél nem tudott érdemi alapot adni a keresetéhez.
- A bíróság végül a magyar fél oldalán döntött, és elutasította az osztrák fél kérését a tőkeemelés felfüggesztésére.
- A jogi vita azonban nem ért véget: a bíróság a következő hónapokban foglalkozik majd annak eldöntésével, hogy a közgyűlési határozatok jogszerűek voltak-e, és hogy sértették-e az alapszabályt.
Az osztrák állam továbbra is fenntartja, hogy jogszerűtlen módon vonták meg tőle a részvételt, és akár a cég alapszabályának módosításával is meg akarják akadályozni a magyar állam egyedüli döntési jogát. Az osztrák fél számára azonban az is aggodalomra ad okot, hogy a GYSEV irányításának megváltozása révén a magyar állam akár az osztrák vasúti hálózatra is hatást gyakorolhat.
Az ügy érdemi része még hátra van, és bár a bíróság döntése egyelőre a magyar fél számára kedvező volt, a végső jogi küzdelem még nem zárult le.
Az osztrák fél jogi érvei és a közelgő tárgyalások további fejleményeket hozhatnak, amelyek akár hosszú távú hatással lehetnek a két ország közötti vasúti kapcsolatokra is.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Még azelőtt bukhat a kormányfő, hogy a hatalom a kezébe kerülne

Lázár János: Főúr kancát keres, hogy ne legyen magányos

Volt NATO-tábornok: 2027-ben törhet ki a világháború, de már idén is nagy baj lehet

Leválasztanak minket? Trump és Putyin kézfogása átrajzolhatja a geopolitikai határokat

Botrány, román hallgatók tömegei rövidítették meg a diákhitel központot

Rohamtempóban szállítják le az autókat, hogy elkerüljék a vámokat

Kidobhatjuk elavult számítógépünket: íme a Microsoft rossz híre

Olcsóbb lett hétfőre a gáz

Olcsóbb az olaj: 16,8 százalékkal zuhant a nyeresége a világ vezető olajfeldolgozójának
