Alaposan felborult az élelmiszerek árazása: jelentős átrendeződés ment végbe az árrésstop bevezetését követő első hét adatai alapján.
A Portfolio.hu témába vágó felméréséből kiviláglik, hogy míg az árszabályozás hatálya alá eső termékek ára csökkent, más termékeknél – a tésztaféléktől a húskészítményeken át a gyümölcsökig – drasztikus drágulásra került sor.
A portál által górcső alá vett
2547 termék közül 319 esetében történt áremelkedés, miközben 1044 termék ára csökkent a március 17-i rendelet nyomán.
Ezzel együtt 1185 fajta élelmiszernek nem változott az ára.
Mindebből leszűrhető, hogy az online árfigyelő rendszerben nyilvántartott termékek jóval nagyobb része lett olcsóbb, mint amennyi drágult. Vagyis érvényesülni látszik az árrésstop közvetlen és rövidtávú hatása, ám meglett a böjtje is.
A nagy kereskedelmi láncok az árrésstoppal érintett termékek árcsökkenését úgy kompenzálják, hogy más termékek akár 30-40 százalékkal drágultak meg az üzletekben.
Megszólaltak a boltok: nem lesz hiány az árrésstopos termékekből, de a fegyelmezett vásárlások ideje jött el
Debütált az árrésstop, több üzletben pedig már a hétfői nyitástól korlátozni kezdték az intézkedéssel érintett termékek megvásárolható mennyiségét. Részletek.A vizsgált kiskereskedelmi láncok sorát az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco alkotta kínálatával. Szupermarketenként más-más arányban módosultak az élelmiszerárak.
- 40 százalék feletti áremelkedést 33 terméknél mértek, amelyek közül 17 a Sparban, 8 az Auchanban, 5 a Tescóban, és 1-1 a diszkontláncokban volt található. Szembetűnő, hogy egyes cikkek ára különböző üzletláncokban azonos mértékben emelkedett. Például a Pick téliszalámi ára a Tesco- és Spar-üzletekben egyaránt 6999-ről 9889 forintra változott.
- 30 és 40 százalék közötti drágulást 40 termék esetében tapasztaltak, az Auchan 13, a Spar 17, a Penny 5, az Aldi 4, a Tesco 1 termékkel van jelen. Ennél a kategóriánál a virslik nagyobb súllyal képviseltetik magukat, ahogy az uborkák és a mirelit-hasábburgonyák is érintettek.
- 20 és 30 százalék közti áremelkedéssel érintve 33 terméket találtak, 10-10 a Spar és az Auchan, 5 a Lidl, 6 a Tesco és 2 a Penny boltjaiban kapható.
- 10 és 20 százalék között 74 termék ára nőtt 10 és 20 százalék között az árrésstop első hetében, az Auchan 25, a Tesco 21, az Aldi 12, a Spar 10, a Lidl 5 alkalommal szerepel.
Megjegyezték, a tapasztalt drágulás mögött olyan tényezők is meghúzódhatnak, mint egy akciós időszak vége vagy beszállítói áremelés.
Az intézkedés javára írandó, hogy az árrésstopos termékek körében jelentős árcsökkenések álltak be. A tejfölök például átlagosan 30–50 százalékkal lettek olcsóbbak, illetőleg a vajak árai szintén 10–50 százalék közötti mértékben olvadtak. Akadt olyan tejtermék, amelynél a 60 százalékot is túlszárnyalta az árcsökkenés.
Kapcsolódó
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Nagy a baj: rendkívüli kormányülést hívtak össze a megállíthatatlanul terjedő vírus miatt

Megvan a bűnös, ez okozta a pénteki borzalmas földindulást

Kritikus lehet az idei nyár Európában, be kell húzni a féket

Grönlandot elözönlik az amerikaiak, a tettrekészek Párizsban gyülekeztek

A fasorba sincsenek az állampapírok: örülhet, aki egy másik hazai pályán fektetett be

Meglépte Musk: eladta az X-et, nem meglepő a vevő

Sokszor kellett az esernyő: közel egyhavi csapadék sűrűsödött egyetlen hétbe

Nincs még vége, sőt: tovább terhedhet a hepatitis A-járvány, erre kell figyelnünk

Egy új NAV-os húzás kesztyűs kézzel bánik a jogkövető adózókkal, de sokba fájhat a mulasztás
