− Az Állami Nyomda nem szerepelt az újonnan létrehozandó egyesület tagjai között. Kihagyták volna a piac legnagyobb szereplői a közeljövő nagy üzletéből?
− Szó sincs ilyesmiről, az Állami Nyomda (ÁNY) várhatóan belép az egyesületbe, amint azt bejegyzik. Az egyesület nyílt, alapítói ugyanakkor sokkal nagyobb cégek az ÁNY-nál, nem egy pályán játszunk, mi inkább nekik szeretnénk szolgáltatni, amikor az új fizetési módra térnek rá. Az ÁNY szerepe az új fizetési mód használata során a megbízható szolgáltatásmenedzser, azaz az úgynevezett. TSM (Trusted Service Manager). Ez tulajdonképpen a jelenleg fizikai formában létező bankkártyák virtuális, a mobiltelefonba integrált változatának a megszemélyesítését és a kapcsolódó adatbiztonságot jelenti, azaz a kártya egyedi ügyfélhez vagy számlához rendelését és a virtuális plasztik életciklus-menedzsmentjét takarja. Erre ha elterjed, minden érintés nélküli fizetést használó banknak, mobilszolgáltatónak vagy kártyatársaságnak szüksége lesz és ezt az Állami Nyomda független cégként bármelyikük számára nyújtani tudja.

− Ehhez szükséges 800 millió forintot beruházni?
− Igen, szükséges. A tervezett 800 millió forintból 209 millió forintot támogatásként nyertünk el és ezzel már el tudtunk indulni a TSM szolgáltatóvá válás irányába és arra is alkalmasak leszünk, hogy az új technológiára alapozott új alkalmazásokat is fejlesszünk. A TSM elengedhetetlen része a mobilfizetési szolgáltatásnak. Garantálja, hogy az ügyfelek adatai, bankszámlái olyan vagy még nagyobb biztonságban legyenek, mint a jelenlegi kártyás fizetési módok esetében. A nyomda az elmúlt több mint tíz év során milliárdokat ölt abba, hogy elérje a lehető legmagasabb szintű fizikai és logikai biztonságot, így rendelkezünk MasterCard- és Visa-bankkártya-gyártói és -megszemélyesítői engedéllyel és a szükséges tanúsítványokkal. A projekt megtérülését továbbra is három évre becsüljük, amit segíthet az, hogy a legnagyobb cégek is összefogtak az új technológia terjesztésére. Lengyelországban már tárgyalunk ilyen szolgáltatásról...

Egyszerűnek tűnik...
− Természetesen vannak versenytársaink, azonban az olyanmeghatározó iparági szereplőkkel, mint például a Gemalto, az Oberthur és a Giesecke & Devrient együtt kell működnünk ezen a téren. Mi a régióban különösen erős pozícióval bírunk, hiszen amellett, hogy aktívan jelen vagyunk Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában, Romániában is komoly hely- és piacismerettel rendelkezünk. Sok reménybeli ügyfelünk számára jelenthet például előnyt az, hogy a rendkívül kényes ügyféladatai nem kerülnek ki az országból.

− Az új üzleti lehetőség mellett hogyan áll az alaptevékenységgel a nyomda?
− Meg kell mondanom, hogy a válság további kiteljesedését mi is érezzük, meglehetősen küzdelmes a második félévünk, a bejelentett megrendeléseink ellenére. Az eredményekről most nem beszélnék, arra való a gyorsjelentés, de azt látjuk, hogy szinte minden gazdasági szereplő csak a költségcsökkentésre koncentrál és ez számunkra is gyakran fájdalmas. A magas importarány miatt nehézségeket okoz számunkra a magas euróárfolyam. Ez ellen csak az exporttevékenységünk fokozásával tudunk védekezni. Szerencsére már az első félévben sikerült elérni a 30 százalékos exportárbevétel-arányt, amit hosszú távú célként szeretnénk megtartani.

− Hogyan változott a cég stratégiája a nehéz körülmények között?
− Az Állami Nyomda tőkeellátottsága jó, így a piac általános zsugorodása ellenére sem mondtunk le az esetleges akvizíciókról, de még a korábbinál is óvatosabban állunk ehhez a kérdéshez. Ugyanakkor a román vásárlásunk példája is mutatja, az exporttevékenységre jó hatással lehet egy külföldi akvizíció.