Mindkét eset elemi erővel hívta fel a figyelmet ismét arra, hogy áldatlan állapotok uralkodnak a Dunakanyar közúti közlekedésében.
A 72 kilométer hosszúságú 11-es számú főút Budapesttől Esztergomig halad, többek között Szentendrén, Visegrádon és Esztergomon áthaladva jut el Táton a 10-es útig. A Dunakanyarnak ez a főútja óriási forgalmat bonyolít, miközben csak Budapest határától Szentendréig kétszer két sávos, onnan északra egysávosra szűkül.
VAN OLYAN SZAKASZA, AMELYET NAPONTA 50-60 EZER JÁRMŰ HASZNÁL, AMI MEGFELEL EGY JELENTŐSEBB AUTÓPÁLYA FORGALMÁNAK.
A 11-es főút fejlesztése mégis évtizedek óta várat magára, és az ezzel kapcsolatos beruházások elmaradását az érintett térség lakosságának újra és újra fellángoló elégedetlensége kíséri.
Mi sem jellemzi jobban ezt a helyzetet, mint az, hogy a közösségi média korában több tematikus csoport is állandóan foglalkozik ezzel az akut problémával, közülük érdemes kiemelni a mintegy 14 ezer tagot számláló „11-es út”, illetve a 34 ezres létszámú „Szentendre blogol” csoportokat, amelyekről hamarosan részletesebben is szó esik ebben a cikkben.
Baleset a háromnapos ünnepen
Ez a baleset október 23-án, a háromnapos ünnep utolsó napján, a késő délutáni órákban történt Szentendre belterületén, és szabályosan leblokkolta a fővárosba hömpölygő autóáradatot, de olyan mértékben, hogy az esettől bő tíz kilométerre fekvő Tahitótfaluban is elakadtak a 11-es főúton a járó motorral veszteglésre kényszerült járművek.
A NAVIGÁCIÓS APPLIKÁCIÓK TUDOMÁNYA IS MEGÁLLT, LEÁNYFALURÓL PÉLDÁUL A VÁCI OLDALRA TÖRTÉNŐ KOMPOS ÁTVERGŐDÉS, ILLETVE A VISEGRÁDI HEGYSÉG MEGKERÜLÉSE VOLT A BUDAPESTRE JAVASOLT ELJUTÁSI JAVASLAT.
A közösségi oldalak népe pedig kiakadt:
„Valójában Tahiig áll a sor.”
„Ahh, akkor azért van ilyen irtózatos forgalom Pomázon... sejtettem.”
„Szentendre Friss – Laktanya 1 óra 30 perc! Lekéstük a színházat, visszafordultunk 7.10-kor.”
„Nemrég értem haza a szigetre. Pest felé Tahiig állt a sor. Szentendrén sok motoros próbált az autók közt eljönni. Sokan pedig a belső sávban forgalommal szemben próbáltak hazajutni. Sajnos van akinek ez most nem sikerült.”
„Én 32 éve lakom itt. 14 éve küzdök a megoldásért. Polgármesterek, rendőrkapitányok, közút, közterületesek mind meg lettek keresve. Kiraktam már a leveleket ide, szerveztem félpályás útzáras demonstrációt, volt itt RTL, Balázsék, Blikk, stb. Név szerint tudok sorolni 14 elütött embert!!!!”
„Mikor fogják megtiltani végre a felezővonal átlépésével járó fordulásokat?”
Ennél a balesetnél még elsősorban az áldozat iránti együttérzés volt a jellemző, de aztán néhány nap elteltével következett egy másik történet.
Az utat eltorlaszoló román busz esete
Ez az eset október 31-én pénteken történt, ugyancsak Szentendrén, és a Szentendrei Médiaközpont tájékoztatása szerint hatalmas dugó alakult ki már délelőtt egy román rendszámú lerobbant busz miatt a 11-es főúton, Szentendre belterületén Visegrád irányába. A jármű a 17-es km-nél vesztegelt egész nap, és az egy sávon haladó forgalom több kilométeren át torlódott, sőt, még a Megyer-hídon is araszoltak a járművek, délutánra pedig már Budakalászon és a szentendrei menekülő utcákon is vánszorogva lehetett csak haladni, ami rengeteg bosszúságot okozott a közlekedőknek.
A DÉLELŐTT ELAKADT BUSZT CSAK KÉSŐ ESTE 11 ÓRA KÖRÜL SIKERÜLT ELMOZDÍTANI.
Ekkor a közösségi médiamunkások már nem voltak visszafogottak:
„Siralmas lett a Dunakanyar, forgalom szempontjából.”
„Ki nem sz*rja le, hogy ott áll a busz? Bp felé 3!!! Sáv volt szabad, északra pedig 1 maradt a busz mellett, amikor a délutáni dugóban mindenki igyekezett hazafelé. Miért nem lehetett megoldani sávelhúzással?”
„Azt például lehetett tudni, hogy majdnem 12 órát állt a busz az úton, és okozott dugót, meg azt is, hogy senki nem tehet semmiről. Ezeknek a tényeknek az ismeretében küldjük a rendőröket, a polgármestert meg a közutasokat melegebb égtájakra.”
„Három műszaki hibás román busszal megbénítható a fél ország. De jó ezt tudni.”
„Valahogy azt érzem ezt a buszt külföldön el tudták volna vinni 1 órán belül.”
Végül pedig:
„Roppant mód meglepett volna, ha egy ilyen eset után bárki a felelősök közül valami olyasmit nyilatkozott volna, hogy ’Ezt nem kezeltük jól, tanultunk belőle. Bocsánat’. Ez tájidegen lett volna a mi kultúránkban.”
Tényleg nincs megoldás?
Szentendre polgármestere, Fülöp Zsolt ugyancsak a közösségi médiában tette közzé, hogy:
- A Magyar Közúttal közösen megbeszélést kezdeményeztem a rendőrséggel a 11-es főúton egy teljes napon keresztül veszteglő busz esetéhez hasonló elfogadhatatlan helyzetek megoldására.
- Sem az út fenntartójának, sem az önkormányzatnak nincs olyan intézkedési hatásköre, amellyel ezt a rendkívüli helyzetet megoldhatta volna.
A Szentendrei Médiaközpont információja szerint pedig a legújabb hír az, hogy november 8-án a Szentendrei Rendőrkapitányság, a Magyar Közút és Szentendre Város Önkormányzata kerekasztal-tárgyalást folytat a Városházán a hasonló esetek gördülékenyebb megoldása érdekében.
Közben a beruházás késlekedik
Olyan horderejű munkálatok elvégzésére lenne szükség a 11-es főút korszerűsítéséhez, mint például
- a Szentendre belterületi szakasz teljes körű felújítása,
- a budakalászi elkerülő megépítése,
- az M0 autóút kiépítése a 10-es és 11-es út között.
Csakhogy a Dunakanyarban élők hiába várják évek óta az út felújítását, még optimista számítások szerint is évek telhetnek el a megvalósításig. Vitályos Eszter, a választókerület országgyűlési képviselője például 2022. márciusában azt nyilatkozta, hogy a Magyar Közút megkezdte a 11-es főút felújításának előkészítését, aminek eredményeként évente 50 órával kevesebbet kell ülni majd a dugóban.
Csakhogy az egészből nem lett semmi, mégsem kezdődött el a beruházás, és Lázár János építési és közlekedési miniszter 2100 milliárd forint értékben csaknem 300 állami beruházás leállításáról és felfüggesztéséről döntött. Végül idén május 12-én derült ki, hogy a régiós beruházások is felkerültek arra a listára, amelyen a megszorítások miatt leállított fejlesztések szerepelnek.