Hatalmas homok- és agyaghegyek fogadják a III. kerület Nánási útjára, Királyok útjára tévedőket, az 1953-ban épült úgynevezett nyúlgát mellett egy annál szélesebb és magasabb ideiglenes védművet építenek, közvetlenül az úttestre. És bár most mindenki az összefogásról beszél, a helyi közösségi médiás csoportokban ismét fellángolt a vita a főváros egyik frekventált területének árvízvédelméről.

Zöldek kontra ingatlanspekulánsok?

Az évtizedes vita során, hogy vajon hol épüljön meg a Római parton a mobilgát, állandó csatát vívtak a magukat zöldeknek, civileknek nevező csoportok, és az ingatlanspekulánsoknak titulált, gátépítést támogatók.

A kép persze nem fekete-fehér: a zöldek érvei erősek, hiszen az ártéri erdő védelme fontos ügy, eszmei értéke magas, de köztük is vannak olyanok, akik üzleti vagy politikai érdekből ragaszkodnak a jelenlegi helyzethez, és a 70 hektáros árterületen építkezők között is vannak spekulánsok éppúgy, mint őslakosok.

Árvíz Nánási út Királyok útja, nem engednek be senkit a rendőrök a lezárt területre
Árvíz Nánási út Királyok útja, nem engednek be senkit a rendőrök a lezárt területre
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Egyre magasabb vízállások

Már az ezredfordulón megkezdődött a partszakasz átalakulása, a csónakházak mellett sorra jelentek meg a lakóparkok, amelyekre építési engedélyt ugyan lehetett szerezni, de garanciát arra, hogy a Duna nem fogja elönteni azokat, nem. Ráadásul a terület rendezetlensége, gazdátlansága miatt egyre több, étteremnek csak nagy jóindulattal nevezhető bódé, büfé vagy divatos nevén, food track kapott működési engedélyt, ami csak tovább rontotta az övezet összképét.

Az első komoly figyelmeztetést 2006-ban küldte a folyó, amikor 860 centiméteres vízállás mellett, a rengeteg önkéntes által felépített védművön átbukott a víz, és elöntötte a hullámtérben álló házakat.

Árvíz Nánási út Királyok útja Aranyhegyi patak 2024. 09. 19-én
Árvíz Nánási út Királyok útja Aranyhegyi patak 2024. 09. 19-én
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

A Fővárosi Közgyűlésnek „csak” öt évébe telt, hogy cselekedjen: 2011-ben egyhangúlag úgy döntött, hogy meg kell építeni a gátat a Római parton, sőt az index.hu azt írta, hogy a védmű valószínűleg már abban az önkormányzati ciklusban elkészül. A gát nyomvonalára vonatkozó tervek már akkor is legalább négy változatban léteztek, ami így, 13 év után is azt eredményezte, hogy árvíz van, gát nincs.

Ki állja a költségeket?

A gát nyomvonala körüli vita sok politikusnak hozott ismertséget, szavazatokban mérhető eredményt. Miközben az ingatlanberuházók sem jártak rosszul, hiszen sikerült úgy értékesíteniük sok-sok négyzetméternyi lakóingatlant, hogy vásárlóik előtt a gyors politikai döntésre esküdtek, mondván az nem lehet, hogy ne épüljön meg a gát.

Kezükre játszott az is, hogy a terület déli oldalán elkészült az Aranyvölgyi patakot, északi oldalán pedig a Barát patakot védő beruházás, ami szintén azt bizonyította, hogy zajlik a védmű építése, csak kicsit lassan.

Árvíz Nánási út Királyok útja 2024. 09. 19-én
Árvíz Nánási út Királyok útja 2024. 09. 19-én
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Most, hogy megérkezett az évtized árvize, amely várhatóan alacsonyabb szinten tetőzik majd, mint a 2013-as 891 centiméter, a Fővárosi Önkormányzat egy tavalyi döntéssel a zsebében, mely szerint a Nánási-Királyok útja vonalon épül majd meg a gát, eleve erre a nyomvonalra szervezte a védekezést is. A főút és a Duna között mindenki úgy állja a víz útját, ahogy tudja.

Hogy mikorra épülhet meg a végleges gát, arról tavaly nyilatkozott Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes az Inforádióban : 2027-re ígérte a védmű befejezését, amely mintegy 30 milliárd forintba kerül.