A jogszabály szerint a szavazás kitűzésének időpontjától függetlenül csak a szavazást megelőző 66. naptól lehet a választási kérelmeket benyújtani a választási irodákhoz. A választópolgárok az átjelentkezésre, a külképviseleti szavazásra jelentkezésre, a mozgóurna-igénylésre vonatkozó kérelmeiket nyújthatják be április 4-től.
Több lehetőség van:
- ha a www.valasztas.hu oldalon nyújtják be online azonosítással, vagyis a választópolgár döntése szerint ügyfélkapuval, telefonos azonosítással, elektronikus személyi igazolvánnyal vagy arcképes azonosítással,
- ha a kérelmet személyesen adják be is a helyi választási irodákban, ehhez nincs szükség nyomtatvány előzetes kitöltésére, csak a személyazonosságát igazoló érvényes okmányt kell a választópolgárnak magával vinnie,
- ha meghatalmazott adja be a kérelmet a választási irodában, és ő át is veheti a választási iroda döntését.
A mozgóurnával vagy a regisztrációval kapcsolatos kérelmet a választó bármely helyi választási irodába is beküldheti postai úton.
A kérelmeket a Nemzeti Választási Iroda (NVI) automatikus döntéshozatali eljárásban bírálja el, így az esetek többségében a választópolgárok már néhány másodpercen belül értesülhetnek a döntésről.
A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint az Európai Parlament (EP) magyar tagjainak választásához kapcsolódó, a szavazóköri névjegyzékkel összefüggő kérelmeket április 4-től lehet benyújtani a választási irodáknál.
Ilyen például:
- a magyarországi lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárok választási regisztrációja,
- a személyes adatok kiadásának megtiltása,
- a fogyatékossággal élők szavazásának segítése iránti kérelem,
- vagy más uniós tagállam polgárainak választói névjegyzékbe vétele az EP magyar tagjainak választására.