Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által előírt hatósági árváltozások február 1-jétől lépnek hatályba, így az autók vizsgáztatási költségei jelentősen, 60 százalékkal megemelkednek.

Januárban még azoknak is érdemes lehet a járművüket vizsgáztatni, akiknek csak 2-3 hónap múlva jár le a műszakijuk, mivel ilyenkor holtszezon van a műszaki vizsgaállomásoknál, így könnyebb időpontot kapni.

A Totalcar cikke szerint

február 1-jétől akár 50 ezer forintot is elkérhetnek egy sima műszaki vizsgáért, míg a nagyobb teherautóknál ez az összeg akár 150 ezer forint is lehet.

Az árváltozások értelmében

  • az M1 kategóriájú, normál személyautók időszakos műszaki vizsgálatának alapdíja 16 290 forintról 26 700 forintra emelkedik.
  • Az üzemeltetési költségek növekedése miatt a magán vizsgaállomások díja is hasonló mértékben emelkedik, a régi 25-30 ezer forint helyett 50 ezer forint körüli összeggel kell majd számolni,
  • és ebben nincs benne az LPG-s autók gázbiztonsági ellenőrzése, az összkerékhajtású autók vizsgálata, illetve a kisteherautók felára, ezekben az esetekben akár 60-70 ezer forintos végösszeg is előfordulhat.

Az áremelkedés a nagyobb teherautók esetében még drámaibbnak tűnik: a nyerges vontatók 41 400 forintos alapdíja mellé 23 900 forintos pótkocsi-, illetve 10 100 forintos menetíró-díj is társul, így az évente esedékes műszaki vizsga költsége közel 150 ezer forintra is rúghat. Ezt a fuvarozók beépítik áraikba, ami további általános drágulásokhoz vezethet.

A cikkből kiderül, hogy 2005 óta nem emeltek hatósági árat, most azonban ezt bepótolták.

De nemcsak a műszaki vizsga kerül többe: drágul az eredetiségvizsgálat, a rendszámtábla és a regisztrációs adó is.

  • Február 1-jétől 17-20 ezer forint helyett 23-27 ezer forintra emelkedik az autóvásárláskor kötelező eredetiségvizsgálat. Ezt az árat nem lehet állomásonként eltérően alkalmazni, tehát mindenhol egységes lesz.
  • Külföldről autót importálni is drágább lesz: a regisztrációs adó március 1-jén emelkedik, annak mértékét a NAV csak februárban közli. Az adó mértékét ezután nem a hajtásmód, hanem a teljesítmény alapján állapítják meg.
  • Egy pár rendszámtábla legyártása 8500 forintról 11 475 forintra emelkedik, míg az egyedi rendszámok esetében erősebb az emelés: a 2+2+3 formátumú változat 112 450 forint helyett 151 810 forint lesz, míg egy teljesen egyedi, például 3+4 vagy 4+3 formátumú rendszámért 587 ezer forintot is kérhetnek.

A mindennapi élet szempontjából a rendszámtábla emelés talán kevésbé fájdalmas, de ha valaki régóta kacérkodik az egyedi rendszám gondolatával, érdemes a következő hetekben lépni.

Arról, hogy hogyan alakulnak a magyarországi benzinárak, ITT írtunk bővebben.