Korábban úgy szólt a törvény, hogy a sofőr akkor felelős a vadgázolásért, ha nem az út- és időjárási viszonyoknak megfelelően közlekedett, a vadásztársaság pedig abban az esetben, ha nem tett ki vadveszélyre figyelmeztető táblát. Ezek a szabályok azonban megváltoztak, és július elsejétől a tábla hiánya már nem számít, mindenképpen az autóst terheli a felelősség. 

Egy vadásztársaság ezentúl csak akkor kötelezhető kártérítésre, ha az autós minden kétséget kizáróan bizonyítani tudja, hogy a baleset előtt a vadat űzték, lőtték vagy hajtották.

Jogi tanácsok vadgázolás esetére

Vadgázolás esetén azonnal rendőrt kell hívni - javasolja a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító. 

Az alapos helyszínelés alkalmával pontos leírást kell adni a történtekről, érdemes rengeteg videó és fényképfelvételt készíteni, valamint rövid időn belül felvenni a kapcsolatot az illetékes vadásztársasággal.

A piacon elérhetők kifejezetten vaddal történő gázolás esetére térítő kiegészítő felelősségbiztosítások, de ezek általában maximum 500 ezer forintos értékhatárig vállalják a károk megtérítését.

Remélhetőleg a piaci szereplők a törvénymódosítás hatására kifejlesztenek egy valós védelmet nyújtó kiegészítő biztosítást az ilyen esetekre

- fogalmaz a D.A.S.

Kártérítésre kötelezhető az autós

Ha nem sikerül az autósnak minden kétséget kizáróan bizonyítani, hogy a baleset bekövetkezte előtt a vadat űzték, lőtték vagy hajtották, akkor  jármű tulajdonosa nem számíthat kártérítésre a vadásztársaságtól, sőt a vadásztársaság léphet fel ellene kártérítési igénnyel

– hívta fel a figyelmet erre a vadászati szezon alkalmából egy magyar autósflottát üzemeltető vállalat.

Rémálom egy vadat elgázolni

Új törvény jelent meg a vadgázolásról, amelynek értelmében szinte mindig az autóvezető a hibás.
Bővebben

Azonban bírói gyakorlat még nincs ebben az új joghelyzetben – figyelmeztetett Tavaszi József, az ordacsehi székhelyű Csehi-Imrédi Vadásztársaság elnöke SONLINE Somogy Vármegyei Hírportál hasábjain:

Mi azt tartjuk, hogy minden útszakaszon, ahol eddig volt, megtartjuk a vadveszélyt jelző táblát, sőt arra is odafigyelünk, hogy pótoljuk, ha elveszne. Ugyanezt tanácsolnám a többi vadásztársaságnak is, nemcsak a kártérítési kötelezettség miatt, hanem azért is, mert ez a közlekedők érdeke.

A rendőr is lehet áldozat

Pedig akár egy motoros rendőrrel is megtörténhet ilyesmi. Példa erre az a minapi eset, amit a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság a közösségi oldalán osztott meg a történtekről.

A rendőrök azt is leírták, hogy fontosnak tartják továbbra is felhívni a figyelmet a vadveszélyre, ami ilyenkor ősszel fokozott veszélyt jelent a közlekedőkre, illetve hozzátették, hogy sem a kollégájuk, sem a szarvas nem sérült meg.

Párzási időszak van

Ősszel a hím szarvasok párt keresnek, és a vadak ilyenkor sokkal aktívabbak, tehát hajlamosabbak például az útra tévedni. 

Az üzekedési időszak általában szeptemberben és októberben a legintenzívebb, de előfordul, hogy novemberig is eltart.

Ilyenkor a hímek agresszívabbak, és az éjszakai órákban is aktívak, ami tovább növeli a balesetek kockázatát. 

A védekezés módozatai

A vadbaleset elkerülése érdekében a rendőrség a következő tanácsokat osztotta meg:

  • Haladás közben fokozottan figyeljen, hogy időben észlelje a vadon élő állatokat.
  • Ha teheti, szereljen vadriasztót járművére.
  • Fontos, hogy a vezető folyamatosan figyelje az út mindkét oldalát akár autóval, akár motorral halad az úton. Amennyiben vadat lát, lassítson, hiszen a vadállatok kiszámíthatatlanul viselkednek.
  • Azokon az útszakaszokon, ahol fokozottan kell számolni vadak jelenlétével, figyeljék az erre figyelmeztető jelzőtáblákat, csökkentsék sebességüket, és körültekintően közlekedjenek.

Kiszámítani a kiszámíthatatlant?

A vad azt csinálja, amit az ösztönei diktálnak, de a sofőrök gyakran még a vadveszélyt jelző táblát sem veszik figyelembe, és ezt a helyzetet nagyon nehéz hatásosan szabályozni

– vélekedik Koncz István közlekedési szakértő.

Márpedig a vadak bármikor felbukkanhatnak, de

a vadelütések különösen az éjszakai, hajnali órákra jellemzőek, általában ekkor mozognak a nagyvadak, mert olyankor érzik magukat biztonságban, és indulnak el a búvóhelyeikről táplálékot, vizet keresni.

A vadállomány növekedése miatt azonban például Somogyban a nap szinte minden szakában és bárhol számítani kell arra, hogy vadak bukkannak fel az utakon. A Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság azt javasolja, hogy célszerű a gépjárművekre vadriasztót szerelni. Legyenek tekintettel a látási viszonyok megváltozására az autósok, és mindenütt fokozott óvatossággal haladjanak, ne csak azokon az útszakaszokon, ahol vadveszélyt jelző tábla figyelmeztet. 

Drága mulatság a vadat járművel leteríteni

Az Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint 2017 óta évről évre több vad hullik el autóbalesetekben az utakon, az éves esetszám megközelíti a nyolcezret. A nagyvadak közül leggyakrabban őzzel ütköznek gépjárművek, de jelentős számban fordul elő szarvas- vagy vaddisznógázolás is – írta az MTI. 

A vadbalesetekben keletkezett károk átlagos értéke elérheti a milliós nagyságrendet.

Az autósoknak ilyen esetre felkészülésként megoldás lehet a casco, valamint több biztosítónál külön vadkár-biztosítást is lehet kötni.