A Kúria közleménye szerint a fogyasztó egy online apróhirdetési portálon szeretett volna egy terméket eladni, azonban a potenciális vevő a bank felületére hasonlító adathalász internetes felületre vitte, ahol csalás áldozata lett.

Emiatt a bank a fogyasztó bankszámlájáról, annak jóváhagyása nélkül nagyobb összeget utalt át egy ismeretlen belföldi bankszámlára. A megtérítési igényét a bank elutasította, ezért a fogyasztó a békéltető testülethez fordult, akik felhívták a bankot a fogyasztó által jóvá nem hagyott fizetési művelettel kapcsolatban kifizetett összeg megtérítésére.

Az ajánlást keresettel támadta a bank, az ügyben született jogerős ítélet pedig hatályon kívül helyezte a békéltető testület ajánlását – írja a Kúria.

Az indoklás szerint a bank felelőssége alóli mentesüléshez annak vizsgálata volt szükséges, hogy az adott helyzetben a fogyasztó általában elvárható magatartást tanúsított-e a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz használatához szükséges személyes hitelesítési adatai biztonságban tartása érdekében, illetve megadta-e ezeket arra jogosulatlan személy részére, ha pedig igen, akkor ennek során terheli-e felróhatóság.

A másodfokú bíróság úgy ítélte meg, hogy a fogyasztó súlyosan gondatlan magatartást tanúsított a károkozás során, ezért mentesül a bank a megtérítés kötelezettsége alól.

A békéltető testület a Kúriához fordult a jogerős ítélettel szemben, a felülvizsgálati kérelmében a bíróság a fogyasztó súlyosan gondatlan magatartásával kapcsolatos álláspontját vitatta. A Kúria pedig hatályon kívül helyezte a jogerős ítéletet, a keresetet elutasító elsőfokú ítéletet pedig helyben hagyta.

Az indoklás szerint a másodfokú bíróság tévesen azonosította a súlyosan gondatlan magatartást a felróható kötelezettségszegéssel.

A felróható magatartás egy tipizált személyhez kötött általános gondossági kötelezettség megsértését jelenti, az azonban, hogy egy magatartás a pénzforgalmi szolgáltató mentesülése szempontjából súlyosan gondatlannak minősül-e, személyre szabottan vizsgálandó – írja a közlemény.

A csalók 90 százaléka pofára esik már az Ersténél

Nagy divatja van a csalásoknak. A különböző hamis applikációk, a mesterséges intelligencia és az emebri jóhiszeműség is a kezükre játszik. Az Erste mérése szerint lassan múlt időbe tehető a banki átutalásokkal történő csőbehúzás, méréseik szerint ezek 90 százalékát időben leállítják.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.