Budapest a földkerekség egyik legszebb fővárosa, sőt, mi több, a budapesti Duna-parton áll a világ legnagyszerűbb turisztikai látványossága. Ezt nem mi állítjuk, hanem a Stasher turisztikai blog elemzői, akik 99 turisztikai látványosságot rangsoroltak, és megállapították, hogy a magyar Parlament mint idegenforgalmi szenzáció, a felállított 10-es skálán 7,34 pontot ért el.
Azt pedig a kisiskolások is betéve tudják, hogy a magyar fővárost Európa második legnagyobb folyója, a Duna szeli ketté, és ez a földrajzi tény különösen izgalmassá teszi Budapestet, hiszen a fővárosi szakaszán 400-500 méter széles folyam, a két partján álló történelmi épületek, illetve a folyó felett átívelő hidak impozáns látvány nyújtanak, amelyekben a vízről lehet csak igazán gyönyörködni.
A hajós közlekedésnek is betettek a válságok
Éppen az elmondottak miatt ilyenkor, tavasszal megélénkül a dunai hajós forgalom, és a közelmúltig a BKV menetrend szerint közlekedő kishajói megfizethető lehetőséget kínáltak bárkinek a budapesti közlekedéssel egybekötött városnézésre. A Budapesti Körjárat a Duna fővárosi szakaszán a Rómaifürdő és a Kopaszi-gát között közlekedett, és a BKK havibérletével is fel lehet szállni a kishajókra.
Csakhogy a közelmúltban érkezett a hír, miszerint idén ismét szünetelteti ezt a hajókázási lehetőséget a BKK.
Azért ismét, mert előbb a koronavírus-járvány miatt, most pedig forráshiányra hivatkozva állnak kihasználatlanul a BKK dunai kishajó-kikötői, sőt, minden jel arra mutat, hogy ebben a formában nem is indul újra a vízi közlekedés a közeljövőben, hiszen a 2013-ban félmilliárd eurós uniós támogatásból indult indult projekt fennállása alatt csak veszteséget termelt.
A Napi.hu ezúttal annak nézett utána, hogy a BKK-hajók hiányában milyen egyéb lehetőségek adódnak manapság a dunai városnézésre.
Komp
Egyetlen komp járat maradt mára csak a Fővárosi Önkormányzat korábban nagyszabású hajózási álmaiból a Dunán. A BKV immár ugyanis csak a Csepel-Királyerdő és Soroksár, Molnár-sziget között közlekedő révet üzemelteti. Ott egy teljes árú jegy 170 forintba kerül, a tanulók és a nyugdíjasok 110 forintért utazhatnak.
Mahart járatok
A részben svájci, részben állami tulajdonú Mahart-PassNave a BKK-kishajók megszűnésekor azonnal benyomult a piaci résbe, és körjáratokat indított a Duna fővárosi szakaszán. A hajók idén húsvéttól, április 7-től október 1-ig közlekednek.
A hajózási társaság tájékoztatása szerint a Budapesti Körjárattal a főváros folyami főutcájáról csodálhatjuk meg a Világörökség részét képező budai és pesti panorámát.
A járat több helyen kiköt, lehetőség van a ki- és beszállásra, esetleg a visszaszállásra egy következő járatra. A hajók a Vigadó téri hajóállomásról indulnak, első megállójuk a Parlament déli sarkához közeli Akadémia kikötő, ahonnan tovább haladva a Margit-sziget budai oldala következik, ott a hajó megfordul, és déli irányban folytatja útját a Batthyány térig, majd tovább megy, egészen a Nemzeti Színház épületéig, mígnem a Petőfi híd alatt ismét észak felé fordul, és a Vigadó téren fejezi be útját.
A felnőtt napijegy 1500 forintba kerül, hétéves kor alatt az utazás ingyenes, kutyát és kerékpárt 1000 forintért lehet szállítani.
A vállalat azonban a gazdasági krízis miatt tarifatáblázatában szükségesnek tartja megjegyezni, hogy a tarifák 2023. június 30-ig érvényesek, és az energiaárak, valamint a világpiaci árak függvényében emelkedhetnek.
Speedboat
Végül egy extrém vízi városnézési lehetőségre, a Speedboat-ra, a vörös ördögre is felhívjuk olvasóink figyelmét. Bizonyára sokan látták már a Dunán azt a figyelemfelkeltő extrém manővereket végrehajtó vörös színű száguldó vízi alkalmatosságot, ami maximális sebességgel, extrém vízi élménnyel, lenyűgöző panorámával kecsegteti utasait, miközben mindenkit biztosít arról, hogy az utazást senki sem úszhatja meg szárazon.
A 30 perces programot az üzemeltetők elsősorban felnőtteknek ajánlják, a gyerekeknek legalább 150 centiméter magasnak kell lenniük, és 16 éves kor alatt csak szülői kísérettel vehetnek részt a túrán.
A Kopaszi-gáttól induló kaland személyenként 9000 forintba kerül.