Lecsapott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a holland központú Booking.com utazásszervezőre, a hatóság vizsgálói rajtaütésszerűen megjelentek a cég budapesti irodájában. Az Index értesülését a GVH is megerősítette.
A gyorsított ágazati vizsgálatok során a GVH a versenytörvény felhatalmazása alapján – bírói engedéllyel – helyszíni kutatást (rajtaütést) is tarthat. Ez a hatékony és gyors beavatkozást lehetővé tevő eszköz azt támogatja, hogy a GVH a piaci zavarok feltárásához és kezeléséhez szükséges információkat összegyűjtse
– közölték a portállal.
Arról is tájékoztatták az Indexet, hogy az elmúlt két nap során a versenyhivatal szakemberei több helyszínre is kiszálltak előzetes értesítés nélkül, hogy adatokat gyűjtsenek az online szálláshely-szolgáltatási piac szereplőitől. Ennek során a GVH vizsgálói – több más helyszín mellett – kedden, illetve
szerdán a Booking.com budapesti irodájába is kiszálltak, ahol jelenleg is zajlik az adatgyűjtés.
A GVH megerősítette, hogy a helyszíni kutatás folyamatban van a holland cég budapesti irodájában, ugyanakkor további részleteket nem közöltek a portállal.
Szinte napra pontosan egy hónapja, augusztus 7-én robbant a Booking.hu-botrány, amikor kiderült, hogy már több mint egy hónapja nem fizet a magyar szállásadóknak. Ennek ellenére 27 százalékkal nőtt a bevétele, mintegy 5,46 milliárd dollárra. A szállásportál a fizetési rendszerének karbantartási munkálataival indokolta a kifizetések elmaradását.
Sőt, sokáig úgy tűnt, hogy hiába tartozik 2290 magyar vállalkozásnak a holland közvetítőcég, és hiába a gyorsított eljárás, nem lesz eredménye a vizsgálatoknak.
Még augusztus végén is inkább csak fenyegetőzött Dömötör Csaba államtitkár:
A kormány számára elfogadhatatlan, ha egy multinacionális vállalat visszaél az erőfölényével olyan kisvállalkozások kárára, amelyek sok ezer magyar család megélhetését biztosítják. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a turizmus egy olyan ágazat, amelynek a járvány, a háború és a szankciók miatt az elmúlt években súlyos nehézségeket kellett elviselnie.
Addigra egyébként a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) azonnal nekilátott, hogy felmérje, hány vállalkozásnak okoztak hátrányt a Booking.com fizetési késedelmei. Emellett az MTÜ jogsegélyszolgálatot indított a bajba jutott vállalkozások számára, és egyeztetést kezdeményezett az érintett hatóságokkal.
A Napi.hu több érintett magyar vállalkozóval is beszélt:
Ádám, a Miskolc közeli Izzy Apartament tulajdonosának története túlmutatott azon, hogy a Booking.com tartozik a magyar szállásadóknak: kamuprofiloktól a kedvezőtlen forint-árfolyam átváltáson át a tehetetlen ügyfélszolgálatig felmerül több, eddig egészen új cifraság is az ügyben.
Egy pénzére váró budapesti vállalkozó pedig azt mesélte el, hogy a kifizetések eltolása
mára ellehetetlenítette a megélhetésünket és a további vendégek fogadását
− fakadt ki a nemfizetési ügyben érintett szállásadó. A Napi.hu-nak levelet író szállásadó arról is beszámolt, hogy a GVH által javasolt panaszbeadvány megtörtént, amelyre válaszként mindössze egy sablonlevelet kaptak a Booking.com-tól, azaz a panaszokat nem kezelik egyedileg.