A kormány november 10-én társadalmi egyeztetésre kiadta, majd november 14-én némileg módosított szöveggel sietve beterjesztette az országgyűlés elé a Digitális Állampolgárság Programról szóló törvénytervezetet, amely elfogadása esetén 2024 júliusától felváltja az elektronikus ügyintézésről szóló törvényt.

Kósa Ferenc, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség Egyesület elnöke szerint nem csupán arról van szó, hogy a kormánynak a jövőben sikerül-e a gyors átállás, hanem arról, hogy az állampolgároknak is sikerül-e hasonlóképpen a váltás.

Kósa Ferenc a jövőt úgy festi le, hogy a törvény életbe lépése után a digitális állampolgárság mobilalkalmazáson belül tárcaként lesznek kezelhetők a telefonunkon az okmányaink, köztük a személyi igazolvány, a jogosítvány, a lakcímkártya és társaik. 

Az említett alkalmazás regisztrációval automatikusan és alapértelmezettként az elektronikus kapcsolattartást választjuk minden hatósági ügyünkben (így nem kell külön rendelkeznünk erről, mint most a Rendelkezési Nyilvántartásban).

A törvénytervezet jelenleg is biztosít választási lehetőséget a digitális és a személyes, vagy a papír alapú ügyintézés között, de a mobil elvesztése vagy cseréje esetére is biztosít megoldást, tehát az alkalmazás költöztethető lesz. 

Sok a tisztázatlan kérdés

Az elképzelésekről majd csak akkor kaphatunk tisztább képet, ha megjelenik a törvény végrehajtási rendelete, addig még viszonylag sok a tisztázatlan kérdés – hangsúlyozta Kósa Ferenc.

Az első ilyen dilemma az arcfelismerésen alapuló azonosítás. Az eAzonosítás teljes mértékben átáll az arcfelismerésen alapuló azonosításra, így nem lesz szükség azonosítókra és kódokra a bejelentkezéshez, kérdés, hogy ez mennyire lesz könnyen használható, mert a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) jelenleg működő videós azonosítása sajnos nem ezt mutatja.

Továbbá: 2024. szeptember 1-től jön az eAláírás, amiről sajnos még szintén nem sokat tudni, csak annyit, hogy mobilon fog működni és átmenet nélkül felváltja az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatást (valamint átmenettel a személyi igazolványhoz igényelhető minősített elektronikus aláírást is).

Ezzel csak az a probléma, hogy jelenleg minden elektronikus ügyintézési szolgáltatás az avdh hitelesítésre van felépítve, így kérdés, hogy ezt hogyan tudja a kormány (és minden csatlakozott szolgáltatás) egy éjszaka alatt lecserélni. És persze az is kérdés, hogy a felhasználók/ügyfelek milyen gyorsan tudnak átállni a keretalkalmazáson belül elérhető eAláírás használatára, amihez előbb egy személyes jelenléttel történő azonosítás és ügyfélregisztráció is szükséges.

Harmadik kérdéskör: a tervezet indokolása szerint az ePapír teljesen átalakul, egyszerűbb és széleskörűbb használatra lesz alkalmas, azonban jelenleg ennek részletei sem ismertek.

 

 

 

Akár fizetni is lehet majd az új személyikkel

Megállapodásra jutott az Európai Tanács és az Európai Parlament az európai digitális személyazonosság kereteinek alapelemeiről. Bővebben --->