Mindenféle előkészítés nélkül nem várható el a lakosságtól, hogy döntést hozzonanak az e-aláírás igényléséről, ahogyan az sem, hogy a e-aláírás használat feltételeiről önszorgalomból ismereteket szerezzenek.
A most másodízben is elhalasztott jogszabály előírja, hogy a tulajdonjog bejegyzési engedélyt egy arra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, amelyet elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatással kell hitelesíteni.
Ismerve a papíralapú adminisztráció dominanciáját a mindennapi ügyintézési folyamatok során, kijelenthető, a lakosság jelenleg nem felkészült arra, hogy az elektronikus aláírások felváltsák a kézi aláírást bármely ügylettípus kapcsán, ideértve az ingatlan adásvételi szerződéseket is.
Igaz volt a pletyka
Hosszú sejtetés után végül beigazolódott a pletyka: a jogalkotó elhalasztotta ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (azaz az új ingatlan-nyilvántartási törvény, röviden új Inytv.) hatálybalépését, ezzel együtt pedig az új, elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer (E-ING) bevezetését – mondta el az Economx részére Halmos Tamás, a Niveus Legal | Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda irodavezető partnere.
A nemrégiben kihirdetett módosító jogszabály, azaz a 2023. évi LXI. törvény értelmében az új Inytv. 2024. február 1. napja helyett 2024. október 1. napján lép hatályba. A jelenlegi tervek szerint tehát még hozzávetőlegesen egy évig marad velünk a jelenlegi szabályrendszer és a papíralapú eljárások.
Azért érdemes megemlíteni, hogy ezek a jelenlegi tervek, mert nem ritka egy jogszabály hatálybalépésének többszöri elhalasztása. Akik figyelemmel követik az új Inytv. hatálybalépéséhez vezető folyamatot, tudhatják, hogy ez a mostani már a második halasztás. A jogszabály kihirdetésekor a hatálybalépés ugyanis még 2023. február 1. napjára volt időzítve, amelyet a jogalkotó első alkalommal 2024. február 1. napjára halasztott. Innen csúszik most tovább a hatálybalépés 2024. októberére.)
Amíg az új Inytv. hatálybalépésével beüzemelésre kerül a korszerű, más közhiteles adatbázisokkal összekapcsolt E-ING rendszer, még számos teendő adódik.
Az elkövetkezendő hónapokban a szakmai nyilvánosságnak meg kell ismernie az E-ING rendszer működésével kapcsolatos technikai információkat, részletes szakmai anyagokat, valamint a jogi képviselők eljárási jogosultságával kapcsolatos személyi és tárgyi feltételeket, amelyek az új rendszer zökkenőmentes indulásának alapját jelentik.
Másrészt ugyancsak várat még magára a széles körű társadalmi
tájékoztatás, miszerint az E-ING rendszerben már minősített vagy minősített
tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás, vagy AVDH
szolgáltatás használata lesz szükséges az ingatlanok átruházáshoz szükséges
úgynevezett bejegyzési engedély aláírásához.
Az ügyvédek és a közjegyzők sem kaptak megfelelő tájékoztatást
Az okiratszerkesztő ügyvédek, közjegyzők az ügyletkötés során tájékoztatással, technikai segítségnyújtással segíthetik ügyfeleiket, azonban az elektronikus aláírásról, illetve Ügyfélkapu hozzáférésről az ügyfélnek kell gondoskodnia.
Ha az ügyfélnek se elektronikus aláírása, se Ügyfélkapu hozzáférése nincs vagy a belépési azonosítóit elfelejtette és a problémát a szerződéskötést megelőzően nem orvosolta, akkor nem tudja majd aláírni a bejegyzési engedély űrlapját és emiatt az ügylet meghiúsulhat.
Megfelelő, részletes tájékoztatást azonban még az ügyvédek és a közjegyzők nem kaptak, a lakosságról nem is szólva.