Totalcar szakportál a Pulzus közvélemény-kutatót megbízva kereste a választ arra a kérdésre, hogy a magyaroknak, függetlenül attól, hogy van-e jogosítványuk, vagy nincs, mi a véleményük a jelenleg érvényben lévő zéró toleranciáról. Testvérlapunk megállapítása szerint a válaszadók túlnyomó része megtartaná a szigorú szabályozást, a nők mellett a községben élők táborában is az átlagnál többen állnak a teljes tiltás mellett. 

A magyarok józanodnak

A megkérdezettek négy lehetőségből választhattak. Az egyik a zéró tolerancia támogatása. A másik, hogy a mostaninál lehetne engedékenyebb a szabályozás, azaz mondjuk 0,5 ezrelék (egyebek mellett testsúlytól, nemtől, elfogyasztott ételektől függően körülbelül egy pohár/korsó sör, egy pohár bor, 4-5 cent tömény) lenne a felső határ. A harmadik opció, hogy csak akkor büntetnék az ittas vezetőt, ha balesetet okoz. A negyedik körbe pedig azok kerültek, akik nem tudtak vagy nem akartak válaszolni - olvasható a Totalcar cikkében.

A végeredmény egyértelmű: a válaszadók majdnem háromnegyede, 73 százaléka megtartaná a zéró toleranciát, azaz nem kér az ittas vezetőkből.

Hogyan szabályozná az ittast vezetést Magyarországon? (A válaszadók megoszlása a teljes népesség körében)

  • 73 százalék - Maradjon a a zéró tolerancia;
  • 19 százalék - Lehetne engedékenyebb a szabályozás;
  • 5 százalék - Csak akkor kellene büntetni, ha valaki ittasan balesetet okoz;
  • 3 százalék - Nem tudja, nem válaszolt. 
A zéró tolerancia 73 százalékos támogatottságát némileg árnyalja, hogy amíg a nők a 79 százaléka tartja létfontosságúnak a teljes tiltást, addig a férfiak mindössze 64 százaléka nyilatkozott így. 

Hogyan szabályozná az ittast vezetést Magyarországon? (A válaszadók megoszlása nemek szerint, férfi - nő)

  • Maradjon a a zéró tolerancia: 64 százalék - 73 százalék;
  • Lehetne engedékenyebb a szabályozás: 27 százalék - 13 százalék;
  • Csak akkor kellene büntetni, ha valaki ittasan balesetet okoz - 6 százalék - 5 százalék;
  • Három-három százalék viszont nem tudott válaszolni. 
A korcsoportok esetében is találhatunk érdekességeket. A Totalcar által rendelt kutatás három korcsoportra osztotta a válaszadókat, a 18-39 évesek (67 százalék), a 40-59 évesek (77 százalék), valamint a 60 évesnél idősebbek (75 százaléka) döntő többsége a teljes tiltás mellett van, ugyanakkor

a fiatalok (22 százalék) és az idősek (24 százalék) az átlagnál nagyobb mértékben támogatnának egy engedékenyebb rendszert is.

Az iskolai végzettség szempontjából nincs igazán nagy eltérés, a szakportál ugyanakkor azt kiemelte, az alapfokú végzettségűek között vannak a legtöbben, akik csak akkor szankcionálnák az ittas sofőröket, ha balesetet okoznak. Illetve a nőkhöz hasonlóan a községekben lakók majdnem 80 százaléka zérótolerancia-párti. Az esetleges "5 ezrelékes" szabályt a fővárosiak és vármegyeszékhelyen élők kevesebb mint ötöde látná szívesen, míg a kisebb vidéki városokban élőknek majdnem a negyede. Sőt, minden tizedik vármegyeszékhelyen élő úgy látja, csak a baleset miatt kellene büntetni az ittas vezetőket - ez az arány országos átlag duplája. 

A tőrbe csalt autósok és a bírságoló rendőrök ügyében szavaztak az emberek

Hazánkban egyedülálló módon tett igazságot az Economx - tudja meg, mi lett a népítélet. KATTINTSON!

Egymásnak ellentmondó államtitkárok


Az új közlekedési szabályozás kérdése akkor merült fel a legerőteljesebben, amikor egy fékevesztett gyorshajtó nagyteljesítményű autójával meggyilkolt egy szabályos közlekedő kerékpárost az Árpád hídon idén nyáron. A szabályozás során ugyanakkor nemcsak a gyorsan változó technológiai kérdésekre kell választ adnia a törvényalkotónak, hanem az esetleges zéró tolerancia enyhítésére is alkalom nyílhat. 

Ugyanis a számok alapján akár azt is megállapítható, hogy javított a teljes a tiltás a vezetési morálon, és tudatosabbá váltak a sofőrök.

A zéró tolerancia 2008-as bevezetéskor a KSH szerint még 2177 ittas vezető okozott balesetet Magyarországon, ám azóta az ittasan okozott balesetek száma folyamatosan csökken, 2015-ben csak 1528 ilyen baleset történt, 2022-ben pedig már csak 1192 ilyen hátterű balesetet regisztráltak.

A közlekedésért is felelős Lázár János miniszter (Építésügyi és Közlekedési Minisztérium - ÉKM) egy júliusi sajtótájékoztatón jelentette be a KRESZ felülvizsgálatát, akkor nem került szóba a zéró tolerancia, de később a 24.hu arról számolt be, az ÉKM nekik elismerte, hogy a KRESZ vizsgálata során kitérnek az ittas vezetés témakörére is. 

Valószínűsíthetően a kormányzat berkein belül ténylegesen zajlik egy vita a szabályozásról. Egy augusztus 8-án jegyzett írásbeli válaszban Ágh Péter ÉKM-államtitkár Bakos Bernadett (LMP) országgyűlési képviselőt arról tájékoztatta, hogy szerinte ízléstelen és demagóg összekeverni a zéró tolerancia kérdését az Árpád hídon történt balesettel, illetve megjegyezte, a KRESZ komplex felülvizsgálata jelenleg is folyamatban van. Ugyanakkor néhány nappal később Rétvári Bence belügyi államtitkár Pintér Sándor megbízásából egyértelművé tette:

A Belügyminisztérium a közúti balesetek megelőzése érdekében fontosnak tartja az alkoholfogyasztással kapcsolatos zéró tolerancia fenntartását. Ezzel ellentétes előterjesztést a kormány sem tárgyalt.

Hasznosabb lenne a kötelező KRESZ-vizsga a 8 általános elvégzéséhez

Ellenőrizhetetlennek, logikátlannak és következetlennek tartja a B kategóriás jogosítványokra vonatkozó tervezett szigorításokat a Több, mint jogsi autósiskola vezetője. Önnek mi erről a véleménye? KATTINTSON!