Lázár János szakminiszter sok minden egyéb mellett tegnap bejelentette, az általa vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) garanciát kapott arra, hogy a gazdaságpolitikai döntéshozók támogatni fogják a tárca kötöttpályás járműbeszerzési programját, amelynek az értéke elérheti a 10-12 milliárd eurót, ez mai árfolyamon akár 4 700 milliárd forintot is jelenthet.
Szijjártó Péter és Lázár János közös terve
Az Economx rákérdezett arra is, hogy a spanyol vasúti vállalat, a Talgo megvásárlása mennyiben kapcsolódik ehhez a tervhez. Alig néhány napja számoltunk be ugyanis arról, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter személyesen lobbizott Madridban a Ganz-MaVag Europe Zrt. érdekében. Lázár János ezzel kapcsolatban leszögezte,
Kapcsolódó
a közlekedési tárca hazai, illetve a külügyminisztérium spanyolországi beruházása egymással összefügg.
Reményét fejezte ki, hogy a magyar állam, ha lesz szerepvállalása bármilyen külföldi vállalat fölvásárlásban, akkor azt azzal a céllal teszi, hogy magyar tulajdonú ipari kapacitást hozzon létre. Legyen szó vasúti kocsik építéséről, vagy más típusú projektekről - tette hozzá.
Tízszeres pénz a spanyolokon
Egyébként pont az említett sajtótájékoztató előtti napon hozta nyilvánosságra a spanyol értékpapírpiaci felügyelet (CNMV) a Talgo pénzügyi eredményeit. A jelentős mértékben eladósodott vonatgyártó cég profitja 2023-ban 12,24 millió euró (4,8 milliárd forint) volt, szemben a 2022-es 1,44 millió euróval.
Azaz, csaknem megtízszerezte nyereségét a magyar célkeresztbe került Talgo.
A vállalat működési eredménye, amely az üzletág teljesítményét is tükrözi, csaknem 59 millió euró volt, több mint kétszerese az előző évi 26,45 milliónak.
A csoport konszolidált árbevétele 652 millió euró volt 2023-ban, ami 39 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ehhez teljesítményhez a nemzetközi piac nagyobb mértékben járult hozzá (430 millió euró, ami csaknem kétszerese a 2022-es értéknek), mint a spanyolországi, ugyanis az a 2022-es 246 millióról 221 millió euróra esett vissza 2023 végére. A CNMV jelentése szerint a Talgo legfontosabb nemzetközi piaca az Európai Unió, ahol a vállalat forgalma 273 millió euró volt, majdnem hétszerese a 2022-es értéknek (40,4 millió euró), köszönhetően elsősorban az euróövezetben tapasztalt visszaesésnek.
A spanyol gazdasági kommentárok emlékeztetnek, ezeket az eredményeket olyan időszakban hozták nyilvánosságra, amikor a cég komoly piaci érdeklődés középpontjába került. Február elején ugyanis a magyar Ganz-MaVag Europe konzorcium megerősítette, hogy tárgyalásokat és egyeztetéseket folytat a Talgo 100 százalékára vonatkozó vételi ajánlatáról, részvényenként 5 eurós áron.
Orbán Viktor izgulhat: Putyin „barátsága” miatt bukhatjuk az évtized üzletét
Miközben - eleget téve a miniszterelnök terveinek - egy magyar cég külföldön, Spanyolországban vásárolna vasutat, óriási piaci nyereséggel, a spanyol lapok elővették az oroszkártyát. Orbán Viktort szélsőjobboldalinak nevezték, a Magyar Vagont pedig Vlagyimir Putyinhoz közelinek. Ezt a képet látják rólunk a spanyolok: KATTINTSON!Ugyanakkor fontos szempont, hogy az akvizícióhoz nélkülözhetetlen a Talgo spanyol hitelezőinek, így a Santandernek és a BBVA-nak a hozzájárulása is. A Talgo 320-350 millió eurós tartozást halmozott fel, és a hitelező spanyol bankok az adósság kifizetését teljes egészében és azonnal követelnék,
az olyannyira megdrágítaná a felvásárlást, ami már nem érné meg a magyar félnek.
Eddig arról szóltak a hírek, hogy a spanyol vállalat 40 százalékáért 240 milliárd forintot (632 millió eurót) fizetne a Magyar Vagon Vagyonkezelő Zrt-hez tartozó konzorcium, ám a teljes költség meghaladhatja az egymilliárd eurót is.
Ezért lenne az üzlet számára kiemelten fontos, hogy lekerüljön a Ganzról a Putyin-minősítés.
Lázár János szerint csak így van értelme
Miután Lázár János megerősítette, hogy a Talgo felvásárlása illeszkedik a terveibe, és minden lépésük összefügg, elmondta azt is, az ÉKM felmérte az összes magyarországi gyártókapacitást (Ganz, Szolnok, Dunakeszi), illetve azt is, hogy a MÁV-Volán csoportnál mekkora mennyiséget lehet a járműparkból felújítani, mennyit kell rendelni, és milyen típusokból kell vásárolni. Elmondása szerint túl vannak már a nemzetközi piackutatáson is.
Ugyanakkor Lázár János leszögezte, csak akkor van értelme a kormánynak a következő években elkölteni 10-12 milliárd eurót erre a programra, ha ebből minél több forrás itt marad Magyarországon, köz-, vagy magánkézben. Csak összehasonlításképpen, a kötöttpályás járműbeszerzésre nagyságrendileg egy paksi bővítésnek megfelelő mennyiségű forrást költene el a kormányzat, és majdnem ötször annyi pénzt, mint amennyit a Budapest-Belgrád vasútvonalra tervezett (2,2 milliárd dollár).
Ha ennyi pénzről dönt a költségvetés, akár hitel, akár lízing, akár bérlés, akár szállítói finanszírozás keretében, az csak akkor lehet jó, ha a gyártásból, az előállításból, vagy a beszállításból származó haszon egy része Magyarországra allokál
– magyarázta Lázár János.
Lázár János: nem iskolát vagy uszodát kell építeni, hanem összeszerelő-csarnokot
Miközben földbe állt hazánkban a beruházási kedv és nyoma sincs az új lakásépítési programnak, Lázár János építésügyi miniszter meglepő megoldást javasolt a bajban lévő hazai építőiparnak. Így néz ki az új irány: KATTINTSON!A magyar stratégia előtt példaként a svájci, a francia és a kínai gyártókapacitáok sikerét hozta fel, amelyek felfutása mögött szintén állami megrendelések álltak.
Amit nem szeretnénk, hogy elköltünk egy csomó pénzt járműbeszerzésre, és azt mind elviszik a külföldiek, ez nem történhet meg - szögezte le Lázár János a beszerzések kapcsán.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
![Becsomagolt vadiúj kínai szupervonatot láttak a Balatonnál](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1719917329.jpg/240/?v=2024012201)
Becsomagolt vadiúj kínai szupervonatot láttak a Balatonnál
![Nincs még vége: küszöbön a következő választás Magyarországon](https://www.economx.hu/fototar/fototar/201910/orig/image1570966315.jpeg/240/?v=2024012201)
Nincs még vége: küszöbön a következő választás Magyarországon
![Olyat dobott az egyik bank, hogy a bankkártya is kiesik a kezéből](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1719862526.jpg/240/?v=2024012201)
Olyat dobott az egyik bank, hogy a bankkártya is kiesik a kezéből
![Áldatlan állapotok a patikákban, pultosok lettek a gyógyszerészek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202405/orig/image1714976794.jpg/240/?v=2024012201)
Áldatlan állapotok a patikákban, pultosok lettek a gyógyszerészek
![Orbán–Zelenszkij-találkozó: ez áll a titkos látogatás hátterében](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1719916847.jpg/240/?v=2024012201)
Orbán–Zelenszkij-találkozó: ez áll a titkos látogatás hátterében
![](https://kep.index.hu/1/0/5708/57086/570861/57086167_4221695_728ffdc889371d9600ab64d5df15b482_wm.jpg)