Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. A kocsik átlagéletkora közel 50 év, újak vásárlására azonban nincsen pénz – írja a hvg.hu.

Nincs elég működőképes szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV–HÉV Zrt. a tavaly év végi döntéséhez hasonlóan, idén decemberben is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel próbálja orvosolni a problémát.

A december közepén vagy legkésőbb jövő január elején érvénybe lépő új HÉV-menetrend tervezési folyamata már elkezdődött, és a hvg birtokába jutott dokumentumok, előkészítő anyagok szerint a helyzet hasonló az egy évvel ezelőttihez, sőt még súlyosabb.

A járműpark alapvetően elöregedett, az új kocsik beszerzését azonban 2021-ben visszamondták  pénzhiányra hivatkozva. A tavalyi évhez hasonlóan arra kényszerül a MÁV-HÉV, hogy az 5 agglomerációs vonal közül három esetében (Ráckeve, Gödöllő, Csepel) drasztikusan beavatkozzon. 

Várhatóan további 4  motorvonat egységgel kevesebb indul a napi forgalomba decembertől.

Az alábbiak szerint alakulhat az új menetrend:

A-javaslat:

  • A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik.
  • A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival.

B-javaslat:

  • A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett).
  • A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival.

Az ügyben Vitézy Dávid is megszólalt:

Az elsődleges és megkérdőjelezhetetlen politikai és szolgáltatásmegrendelői felelősség a Kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli. A szaktárca immár két éve semmilyen lépést nem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt, a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül - a Főváros hallgatólagos beleegyezésével.
Hozzátette, meg kell említse Tarlós Istvánt is, aki 2016-ban átadta a héveket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhető garanciákat kapott volna a Főváros a vonalak fejlesztésére. Tarlós főpolgármesterként viszont legalább a járatritkítások ellen bevédte a várost, mivel olyan szerződést kötött, amiben a  menetrend módosításához Budapest jóváhagyása kell.
Vitézy szerint, Karácsony Gergely ezt is elengedte, az év elején Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelői jogait Budapest, így most már a főpolgármester maximum Facebook-posztokban tud csak tiltakozni a budapestiek százezreit érintő járatritkítás ellen, minden korábbi jogosítványáról önként lemondott.
Lázár Jánosnak a hazai kötöttpályás közlekedés módszeres leépítése és a hévek ritkítása helyett azonnal intézkednie kellene a HÉV-projektek újraindítása és a járműbeszerzések érdekében - addig pedig biztosítani, hogy az eddigi szolgáltatási szint maradjon érvényben - hangsúlyozta bejegyzésében Vitézy. 

Rendteremtés zajlik a balhés HÉV-vonalakon, besokallt az utazóközönség

A Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság és a MÁV-HÉV Zrt. a csütörtökön tartott közös sajtótájékoztatóján közölték, hogy eddig eredményesen zajlott a H8-as és H9-es HÉV-ek ellenőrzése, amit a bejelentések számának minimalizálódása is mutat. Bejelentették, hogy mától a testkamera is része a rendőrök felszerelésének.
Bővebben--->