Csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést okozna az állami fenntartó járat- és kapacitásszűkítési terve. A kocsik átlagéletkora közel 50 év, újak vásárlására azonban nincsen pénz – írja a hvg.hu.
Nincs elég működőképes szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV–HÉV Zrt. a tavaly év végi döntéséhez hasonlóan, idén decemberben is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel próbálja orvosolni a problémát.
A december közepén vagy legkésőbb jövő január elején érvénybe lépő új HÉV-menetrend tervezési folyamata már elkezdődött, és a hvg birtokába jutott dokumentumok, előkészítő anyagok szerint a helyzet hasonló az egy évvel ezelőttihez, sőt még súlyosabb.
A járműpark alapvetően elöregedett, az új kocsik beszerzését azonban 2021-ben visszamondták pénzhiányra hivatkozva. A tavalyi évhez hasonlóan arra kényszerül a MÁV-HÉV, hogy az 5 agglomerációs vonal közül három esetében (Ráckeve, Gödöllő, Csepel) drasztikusan beavatkozzon.
Várhatóan további 4 motorvonat egységgel kevesebb indul a napi forgalomba decembertől.
Az alábbiak szerint alakulhat az új menetrend:
A-javaslat:
- A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik.
- A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival.
B-javaslat:
- A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett).
- A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival.
Az ügyben Vitézy Dávid is megszólalt:
Az elsődleges és megkérdőjelezhetetlen politikai és szolgáltatásmegrendelői felelősség a Kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli. A szaktárca immár két éve semmilyen lépést nem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt, a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül - a Főváros hallgatólagos beleegyezésével.
Megszólalt a MÁV a hajmeresztő hírekről: járműhiány van, döntés még nincs
A cég igyekezett tompítani a helyzetet. >>>Rendteremtés zajlik a balhés HÉV-vonalakon, besokallt az utazóközönség
A Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság és a MÁV-HÉV Zrt. a csütörtökön tartott közös sajtótájékoztatóján közölték, hogy eddig eredményesen zajlott a H8-as és H9-es HÉV-ek ellenőrzése, amit a bejelentések számának minimalizálódása is mutat. Bejelentették, hogy mától a testkamera is része a rendőrök felszerelésének.Bővebben--->