Karácsony Gergely meglepő módon arról beszélt, hogy a Lázár János által ma bejelentett döntések, miszerint ezután a 14 év alattiak ingyen használhatják a közösségi közlekedést, illetve egységes tarifarendszert vezetnek be, az az ő 2019-es választási kampányban is szerepelt. 

Ugyanakkor, mivel az elkövetkező időszakban konstruktív tárgyalásokra számít, nem akart "Lázár János minden valótlanságára" reagálni, azonban "az igazság melletti elkötelezettsége miatt" néhány dolgot tisztába tett Budapest első embere. 

Közlése szerint nem érkezett olyan javaslat a közlekedési minisztérium (ÉKM) részéről, amely a Budapest-bérlet jelenlegi rendszerének fenntartására vonatkozott volna, hanem csak olyan elképzelés, amely egyszere volt rossz a budapestieknek, és a Budapestre utazóknak.

Olyan javaslattal érkezett a minisztérium, ami a Budapest-bérlet megszüntetését indítványozta

– szögezte le Karácsony Gergely, hozzátéve: ilyen megállapodást nem köthetett meg. 

Ugyanakkor Karácsony Gergely szerint egy ilyen bonyolult rendszert nem ismerhet kellőképen Lázár János, ugyanis akkor nem mondta volna a miniszter, hogy a jegybevételek egy százalékát kapja csak az állam, ezzel szemben a budapesti jegybevételek 12 százalékát utalja a főváros. 

Azt is kiemelte, hogy az állami finanszírozás nem Lázár János kegyétől függ, hanem a költségvetési törvény rendelkezik arról, hogy a kormány kismértékben, de hozzájárul a fővárosi közösségi közlekedéshez. 

A lényeg az, hogy az országos bérletek elfogadása, és a Budapest-bérlet megőrzése egy jó irány

– foglalta össze az elmúlt napok történéseit Karácsony Gergely.

A hosszú barátság alapja a pontos elszámolás – utalt arra a főpolgármester, hogy most már a részletekre kíváncsi. Megismételte, hogy az elkövetkező hetekben hosszú szakmai konstruktív tárgyalásokra készülnek, és reményei szerint meg tudnak állapodni, hogy a bérletpénzeket hogyan osszák el. Ugyanis, a közös szolgáltatás mellett közös bérletbevételekre is szükség van.

Elismerte azt is, hogy az új vármegye- és országbérlet jó megoldás, növelte a közlekedők számát, és közös bevételeket tud létrehozni a kormány és Budapest számára, már csak az a lényeg, hogyan tudnak elszámolni a kilométerekkel. 

Jó az irány, a részleteken múlik, hogy meg tudjuk kötni a megállapodást

– ismételte meg újra, de az új rendszerrel nemcsak a budapestiek nem járhatnak rosszul (meg kell őrizni az eddig lehetőségeiket), de a Budapestre utazók sem.  

A videó végén ismét kiemelte,

az irány jó, a részleteken múlik, hogy ezt az irányt tudjuk-e közösen követni,

hozzátéve, a megállapodás után pedig tovább kell menni egy egységes tarifarendszer és egy regionális BKK-kiépítése irányába.

Vitézy: Lázár János „ajánlata” ebben a formában értékelhetetlen

A volt közlekedési államtitkár szakértői kommentárt fűzött Lázár János legújabb bejelentéséhez a vármegye-és országbérletek legújabb reformjáról. Részletek: ITT!

Jó úton a középkorba?

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár szerint Lázár János mai ajánlata ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje.

Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán - de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés

- fogalmazott Vitézy Dávid a közösségi oldalán. 

Karácsony Gergely ezzel szemben viszont nem említette meg annak lehetőségét, hogy a BKK veszteséget szenvedne az új rendszerrel. 

 

Többek között ezeket a kedvezményeket jelentette be Lázár János:

14 év alatt mindenki számára ingyenessé válik a közösségi közlekedés;

a 65 év felettiek szintén díjmentesen utazhatnak majd a közösségi járatokon;

a jelenleg 90 százalékos kedvezmény kategóriában utazóknak is ingyenessé teszik a tömegközlekedést;

az oktatásban és az egészségügyben dolgozóknak, valamint a 14 és 25 év közöttieknek korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel;

a közalkalmazottak egy regisztrációt követően szintén korlátlanul vehetik igénybe a kedvezményes utazás lehetőségét.

Ekés András mobilitási szakértő szerint ha nem lesz megegyezés márciusig, akkor 

egy ekkora hátraarccal visszatérnénk a közlekedési középkorba.

Mind a fővárosi, mind a minisztériumi oldalon a megoldást kell megtalálni, és nem a bizonytalanságot növelni. 

Ugyanakkor lehetőséget is nyújt a jelenlegi vita. Példaként hozta fel, amikor 2007-2008-ban drasztikus mértékben spórolni akartak a fővárosi közösségi közlekedés teljesítményén, azonban az átalakításokból végül egy új budapesti hálózat alakult ki, ami hatékonyabban működött, mint az elődje, és ma is ez jelenti a BKK hálózat gerincét. Ez egy pozitív forgatókönyv lehet most is, mert legalább napirendre került ez a kérdés, így arra is esély nyílt, hogy létrehozzunk egy valódi integráción alapuló közösségi közlekedési rendszert.

Évtizedes visszatekintéssel is látszik, hogy a városi közlekedési rendszerek néhány kivételtől eltekintve magukra vannak hagyva, és ennek csak egyik látványos példája az, ami Budapesten történik.