A korszerű autók menetfénye, a DRL (Daytime Running Light) több funkciót is ellát, amik a biztonságot és a láthatóságot szolgálják:
- Javítja a láthatóságot nappali fényviszonyok között. Vagyis a menetfény célja, hogy az autó könnyebben észlelhető legyen a többi közlekedő számára. Különösen hasznos a menetfény nappal, amikor a tompított fényszórók kevésbé feltűnőek.
- Energiahatékonyabb, mint a tompított fényszóró. A LED-alapú menetfények kevesebb energiát fogyasztanak, mint a hagyományos tompított fényszórók, így hozzájárulnak az üzemanyag-hatékonysághoz.
Hátul nem világít
CSAKHOGY A MENETFÉNY ÁLTALÁBAN KIZÁRÓLAG AZ AUTÓ ELEJÉN TALÁLHATÓ, ÉS NEM VILÁGÍT HÁTUL.
Ezért ha a sofőr csak a menetfényt használja, akkor hátulról nem lesz látható, ami sötétedéskor vagy rossz látási viszonyok között veszélyes lehet.
AZ AUTOMATIKUS VILÁGÍTÁSVEZÉRLÉS NÉLKÜLI JÁRMŰVEKNÉL EZ OKOZHAT PROBLÉMÁT, MERT SOKAN ELFELEJTIK BEKAPCSOLNI A TOMPÍTOTT VILÁGÍTÁST, ÉS HÁTUL LÁTHATATLANOK MARADNAK.
A jelenleg gyakori rossz látási viszonyok közepette sokan tapasztalják ezt az utakon, mint ahogy egy friss Facebook-bejegyzés is erről tanúskodik.
Az Autópályahírek csoportban megjelent poszt több fényképes példával is igazolja mindezt, felhívva a figyelmet a veszélyre:
Jelenleg köd van, és 30km-en belül kb 5 autó nem jól volt kivilágítva… Oké, elöl világít, de hátulról ha belemennek valakibe akkor fel van háborodva.
Érkeznek is szép számmal az idézhető és a kevésbé szofisztikált megjegyzések a poszthoz:
Ezek azok az emberek, akiknek nehezére esik egy gomb érintése, egy kapcsoló megnyomása.… Nem is értem, miért ül autóba.
Ezeknek az agyatlanoknak hiába mondod. Aztán ha villogsz rá, megköszöni hogy, jelezted, traffi van.
Sajnos amióta sok autóban benne van a fényérzékeny, automatikusan felkapcsolódó világítás, észre sem veszik, hogy nincs felkapcsolva a tompított.
De akad olyan is, aki a gyártókat okolja, és úgy vélekedik, az autók gyártóinál kellene reklamálni, hiszen véleménye szerint a menetfénynek hátul is világítania kellene.
Nem újdonság
A rendőrség már évek óta figyelmeztet erre, de úgy tűnik, kevés eredménnyel.
A fenti posztban is hangsúlyos, hogy a menetfény egyik legfontosabb ismérve szerint
NEM ARRA SZOLGÁL, HOGY A JÁRMŰ ELŐTTI ÚTFELÜLETET MEGVILÁGÍTSA, HANEM HOGY A JÁRMŰ HELYZETÉT JELEZZE MÁS KÖZLEKEDŐK FELÉ.
A másik fontos ismérv, hogy kizárólag előre bocsát ki fényt, hátrafelé azonban nem. És éppen utóbbi jellemzője miatt van az, hogy
a KRESZ szerint a nappali menetjelző lámpát kizárólag nappal és jó látási viszonyok esetén lehet alkalmazni a tompított fényszóró kiváltásaként. Ha a látási viszonyok romlanak (pl. ködben, sűrű csapadék esetén, sötétedésnél vagy sötétben), onnantól kezdve a nappali menetjelző lámpa használatának NINCS helye, hiszen a hátsó lámpák ilyenkor teljesen sötétek maradnak.
A Totalcar cikke is erre figyelmeztet, illetve arra, hogy ne felejtsük el az autó téli felkészítését sem, ha eddig nem tettük meg a megfelelő lépéseket.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!