Statisztikák alapján a csapadékos idő megkétszerezi a balesetveszélyt, a száraz úttal ellentétben – írja a Magyar Gumiabroncs Szövetség HTA összefoglalójában.
Íme 10 tipp, hogyan lehet elkerülni a közúti balesetet, a legkockázatosabb helyzetekben is:
- Az egy-két éves autókat már felszerelték a modern asszisztensrendszerek széles választékával. Ezek közé tartozik például a blokkolásgátló (ABS) elektronikus fékerőelosztóval (EBD) és fékasszisztenssel, az elektronikus stabilitási program (ESP) és a kipörgésgátló (ASR). Azonban még ezek a valóban hasznos segédeszközök sem tudják legyőzni a fizika korlátait. Ezért, különösen esőben, a körülményekhez alkalmazkodó vezetési stílus a legfontosabb biztonsági „berendezés”.
- Az erő a nyugalomban rejlik. A hektikus vezetési stílus egyébként sem megbízható, ez pedig különösen igaz nedves, esős időben, mivel a hirtelen fékezés és sávváltások gyorsan balesetbe torkollhatnak. Az sem garantálható, hogy a rossz látási viszonyok és a hosszabb fékút miatt a többi közlekedő időben tud reagálni.
- Érdemes lassítani! Nem titok, hogy az aszfalt nedves úton lényegesen kevesebb tapadást biztosít, ezért a fékút is jelentősen hosszabb lesz. Emellett mindig számolni kell az úgynevezett „ijedtség faktorral” is, vagyis azzal az idővel, amíg egy átlagos sofőr vészhelyzetben a fékre lép. Ez nagy átlagban 1 másodperc. Ezalatt az autó még 50 km/h sebességnél is 15 métert tesz meg. Vészhelyzetben ez már döntő lehet. Tehát, ha esik az eső, csökkenteni kell az alap sebességet! Ez az autópályákra is fokozottan érvényes. Franciaországban például az autópályákon 110 km/h a sebességkorlátozás esős időben.
- Érdemes szkennelni az utat! Az előrelátó vezetés kulcsa a veszélyes helyzetek elkerülése. Figyelni kell a figyelmeztető jelekre, amelyek az aquaplaning fokozott kockázatára utalnak. Általános szabály, hogy esőben mindig minden érzékszervünkre szükség van. Időben észre kell venni, hogy nem képződnek-e tócsák az úttesten, és ennek megfelelően kell változtatni a sebességen. Különösen óvatosnak kell lenni az átfolyásoknál és a kátyúknál, mivel itt sok víz gyűlik össze, és az aquaplaning veszélye nagy. Ugyanez vonatkozik a kanyarokra is!
- Látni és látszani: kapcsoljuk fel a lámpákat! Esőben mindig bekapcsolt tompított fényszóróval érdemes vezetni, így a többi közlekedő is időben tud észlelni mindent. Az első ködfényszóró lámpát – amely arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását – csak akkor kapcsoljuk fel, ha ezzel nem zavarjuk az előttünk haladót, illetve ha valóban szükséges. Használata egyébként semmilyen körülmények között sem kötelező. Ugyanez vonatkozik a hátsó ködlámpára, amelynek a féklámpánál is erősebb fénye feleslegesen irritálja a mögöttünk haladót, amivel éppen ellenkező hatást érünk el, mint amit szeretnénk, mivel nem csökken, hanem nő a balesetveszély.
- Elengedhetetlen tartani, illetve növelni a távolságot az előttünk haladó járműhöz képest. Nedves úton lehetőleg másfélszer akkorát távolságot kell tartani, mint száraz aszfalton. Ez másodpercben legalább 3-at jelent.
- Minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb az aquaplaning veszélye nedves úton. Ez a kockázat különösen nagy 75 km/h sebesség felett. Amennyiben a jármű elkezd úszni, őrizzük meg a nyugalmunkat. Kerüljük a heves fékezést és kormánymozdulatokat – ezek veszélyes helyzetekhez vezethetnek, amikor a gumiabroncsok hirtelen visszanyerik tapadásukat. Ehelyett tartsuk erősen a kormánykereket, és próbáljuk meg tartani a pozícióját. Vegyük le a lábunkat a gázpedálról, és nyomjuk be a kuplungot – ez megszakítja az erőátvitelt, amíg a gumiabroncsok vissza nem nyerik a szükséges érintkezést az úttal.
- Az ablakok gyorsan bepárásodhatnak, különösen, ha esik az eső és nedves az idő. Emiatt érdemes a szellőztetőrendszert a szélvédőre és az oldalablakokra irányítani. A klíma bekapcsolása egyenesen csodát tesz ilyen esetben.
- Cseréljük rendszeresen a szélvédőlapátokat. Ezek csak akkor tudják ellátni a feladatukat, ha jó állapotban vannak. Ősszel és télen különösen nagy igénybevételnek vannak kitéve – gondoljunk csak a fagy és az útszóró só okozta károkra. Ezért évente – de legkésőbb akkor, amikor a gumi csíkokat hagy a szélvédőn – új ablaktörlőket kell felszerelni.
- Rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületét! Minél kisebb az abroncsok profilmélysége, annál kevesebb vizet tudnak kiszorítani a nedves úton. Ellenőrizzük mind a négy gumiabroncsot és a pótkereket is. Soha ne közlekedjünk a megengedett minimális profilmélységnél (1,6 milliméter) kopottabb abroncsokkal. Emellett ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását is! Ha a légnyomás túl magas vagy túl alacsony, az autó viselkedése kiszámíthatatlanná válik, ami szélsőséges helyzetekben végzetes következményekkel is járhat. Ezért legalább havonta egyszer vagy tankolásnál ellenőrizzük a megfelelő abroncsnyomást, és állítsuk be a jármű gyártója által előírt értékekre. Ezek modelltől függően megtalálhatók a jármű kezelési útmutatójában, a „B”-oszlopon vagy a tanksapka belső oldalán.
Messzire kerülje el ezeket a téli gumikat, ha jót akar
Több téli gumi is megbukott a német autóklub idei tesztjén.Bővebben>>>
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!