Múlt héten a rendszeres késesek miatti panaszokra hivatkozva Budapest Főváros Kormányhivatala ellenőrzést kezdeményezett a Wizzair, a SunExpress a Ryanair és a Eurowings légitársaságokkal szemben.
A szélsőséges járatkésések és járattörlések okán a napokban nyolc új vizsgálat indult, így összesen már tizenegy vizsgálat van folyamatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál.
A késések és járattörlések esetén a légitársaságok többnyire érdemi tájékoztatás, ellátás és elszállásolás nélkül hagyják a kétségbeesett ügyfeleiket. Így az utazók arról sem kapnak információt, hogy milyen jogok illetik meg őket a repülőgépjáratuk törlése, vagy 2 órát meghaladó késés esetén – írja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közleménye.
Ezt már késésnél is biztosítani kötelesek
Már a 2 órát meghaladó késés esetén is köteles a légitársaság étkezést és frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését kell felajánlani az ügyfeleknek.
Járattörlés esetén az utast megilleti a vételár visszatérítése, vagy átfoglalás az eredeti úti céljára a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
Átfoglalásnál a légitársaságnak tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettsége van, tehát a várakozási idővel ésszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, és ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas hotelbeli elhelyezéséről, illetve a szállásra és a repülőtéri transzferek biztosításáról is.
A kártérítés
A repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek az ügyfelek.
Ehhez az is kell, hogy a járattörlést vagy a 3 órát meghaladó késést ne rendkívüli körülmény okozza (például időjárási körülmények vagy váratlan repülésbiztonsági hiányok, nem a légitársaság munkavállalóit érintő sztrájkok).
Az utazók számlával tudják igazolni a várakozás idején felmerült költségeiket a légitársaság felé.
Amennyiben a későbbiekben jogorvoslatra lenne szükség, többek között ezen számlák szolgálnak majd bizonyítékokként.
Abban az esetben ha a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert a szállás és a reptér között, akkor pedig a taxi-és szállás számlát kell kérni és megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.
Ekkor forduljon a békéltető testülethez
Amennyiben egy járatkésés vagy -törlés miatt egy pórul járt utas elutasító választ kap a légitársaságtól a panaszára, a jogvita rendezése céljából kifogásával a békéltető testületekhez fordulhat.
A Kereskedelmi és Iparkamara a piaci szereplők és a fogyasztók között felmerülő vitás esetek a Budapesti Békéltető Testület (BBT) közreműködésével igyekszik rendezni. Bizonyos jogviták a békéltető testület segítségével már írásban rendeződnek, ha nem sikerül ily módon megegyeznie a két félnek, szintén a fogyasztó kérésének megfelelően személyes vagy online meghallgatást tűznek ki, ahol a vállalkozásnak kötelessége megjelenni.
A Budapesti Békéltető Testület tavaly közel ezer légiutas – jogot érintő – panaszt kezelt, mely ügyek 80 százaléka egyezséggel zárult.
A testület az idei évben is már több száz ügyben járt el sikeresen.
A BBT-nek küldött kérelmeket személyesen, postán, e-mail útján, weboldalon, e-Papír felületen keresztül, továbbá ügyfélkapu segítéségével is benyújthatják.