A 2023-as kompetenciaméréseken minden évfolyamon sikerült alulmúlni még az előző évi, amúgy sem túl izmos eredményt is.

Összességében elmondható, hogy

  • Budapest és Csongrád-Csanád vármegye mellett a Győr-Moson-Sopron illetve Vas vármegyében élők teljesítettek a legjobban matekból,
  • az ország észak-keleti fele pedig a szövegértéshez hasonlóan, matekból is az átlag alatt teljesített.

Az Oktatási Hivatal szerint az romlás hátterében

  • a koronavírus-járvány hosszú távú hatásai is állnak;
  • és az is, hogy a digitális átállást követően 2023-ban is jelentős változások történtek a mérés lebonyolításában, tesztdizájnjában és kiértékelésében;
  • tény az is, hogy a 2023-as Hintalovon-jelentés szerint Magyarországon az egyik legnehezebb matematika- és természettudományos szakos tanárt találni, de sok pedagógus hiányzik a hátrányos helyzetű településekről is.

A régiós matekos adatokon látszik, hogy Borsodban 294, Szabolcsban pedig 208 hátrányos helyzetű település van, az itt lévő  iskolákba pedig nem olyan könnyű matektanárt találni.

A fővárosban és a nyugat-magyarországi, fejlettebb régiókban általában felszereltebbek az iskolák, emiatt a diákoknak kevésbé lehet idegen a digitális eszközök használata, míg Észak-Magyarországot továbbra is alacsony jövedelmű háztartások és a szegénység jellemzik, ahol nem feltétlen van minden házban laptop vagy számítógép.

Az adatok kapcsán még érdemes megjegyezni, hogy

a fiúk és a lányok matematikai eredményei között egyre nagyobb a szakadék. 

Míg hatodikban átlagosan csak 4 ponttal szereztek többet a fiúk, addig tizenegyedikben átlagosan 42 ponttal írtak többet. Ha összevetjük a 2022-es tizedikes eredményeket, akkor látható, hogy a fiúk a lányokhoz képest akkor még csak 23-mal több képességpontot szereztek, míg ez egy év múlva közel a duplájára emelkedett – írja az eduline.hu.