Részletes talajtani vizsgálatokkal tárták fel az M30  autópálya megsüllyedésének okait, és komoly problémákat találtak. A helyreállítás utáni tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10-11 hónapot is igénybe vehet, a munkálatokat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie – írja pénteki közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium.

A 2018 márciusában elindult beruházás összköltsége 200 milliárd forint volt, nagyrészt EU-s finanszírozásokból. 

Az M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszán a tervezési és kivitelezési munkálatokat - a STRABAG Építő Kft. és a  STRABAG AG alkotta - STR M30 Konzorcium végezte, a forgalomba helyezésre 2021. októberében történt.

A minisztérium közleménye szerint az M30 autópálya üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett a jobb pályán, illetve a bal pályán a két belső sávban, amely miatt jótállási hibabejelentés, majd 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakasz teljes szélességében történő lezárás történt.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium utasította a kivitelezőt, hiba keletkezésének feltárására, illetve, hogy adjon javaslatot a helyreállításra és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze is el azt.

A kivitelező ennek eleget téve, részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során általa nem várt altalajmozgásokat. Az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 m vastag, mind helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált.

A kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal  pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot.

A közlemény szerint a feltárt adatok alapján a probléma jelentősebb, mint az sejthető volt, így a helyreállítás és a tartósan megfelelő  műszaki megoldás kialakítása is hosszabb időt vesz igénybe, és 10-11 hónapos átfutási idő várható a teljes helyreállításig. A javítást a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell biztosítania.

Most kapaszkodjon a kormányba: ennyit kell fizetni az autópálya-matricákért jövőre

Közzétették a jövő évtől érvényes e-matrica díjakat. Az éves országos matrica közel 60 ezer forintba kerül majd.
Bővebben--->