Magyarországon főként az általános iskolákban terjed a mobilmentesség. A telefonhasználat korlátozását azért vezetik be egyre több közoktatási intézményben, mert a pedagógusok tapasztalata szerint
AZ OKOSESZKÖZÖK KORLÁTLAN HASZNÁLATA KÁROS HATÁSSAL VAN A GYEREKEK MENTÁLIS EGÉSZSÉGÉRE ÉS KÖZÖSSÉGI ÉLETÉRE.
Az Economx-nak egy erzsébetvárosi általános iskola igazgatóhelyettese mondta el, hogy immár második éve érvényes házirendjük szerint a gyerekeknek az első tanítási óra előtt ki kell kapcsolniuk a készüléket, amelyet
- az alsó tagozatosok le is adnak az osztályfőnöknek, aki egy zárható szekrényben tárolja a napközi végéig.
- A felsősök maguknál tarthatják a mobilt, de csak a táskájukban, és az eszközt viszont nem vehetik elő a szünetekben és az ebédlőben sem.
Az a diák, aki óra közben telefonnyomkodással zavarja az oktatást, osztályfőnöki figyelmeztetésben részesül, ha viszont egy dolgozatnál kerül elő a mobil, az automatikusan egyes osztályzatot jelent
– sorolta az igazgatóhelyettes.
Mint mondta, a szabályozásra azért van szükség, mert korábban egyre többször tapasztalták, hogy számos előny mellett a mobilozási szokások megosztják a fiatalokat, feszültséget szülnek tanár és diák, illetve diák és diák között, ráadásul a lopásos esetek száma is nőtt. Tapasztalataik szerint a kedvezőtlen változások a Covid-járvány idején bevezetett online oktatás utáni visszatéréssel erősödtek fel.
Klikkesedés a mobilmárkák mentén
A készülékek státuszszimbólumok is, és amikor a drágább, márkásabb mobilok tulajdonosai klikkesedni kezdtek, már-már lenézték, kiközösítették a kevésbé tehetős társaikat, lépnünk kellett - magyarázta a pedagógus. Továbbá az is jellemző volt, hogy a szünetekben a beszélgetés, a közös játék és a mozgás helyett a kijelzőt bámulták a tanulók.
Azt azonban manapság nem lehet elkerülni, hogy a gyerekek mobilt vigyenek magukkal az iskolába, hiszen sok szülő csak így engedi el őket biztonsággal otthonról.
A szabályokat próbáltuk közösen kialakítani, de egy ponton túl falakba ütköztünk, ezért kénytelenek voltunk intézményi hatáskörben, szigorúan fellépni
– jegyezte meg informátorunk.
Áldott mobilmentesség
Amióta nem engedik napközben a mobilozást, számos előnyét érzékelik az intézkedésnek. Például a diákok nyitottabbak, kreatívabbak lettek, és a szünetekben többek kezében lehet könyvet látni, ami kétségkívül áldásos következmény.
A pedagógus úgy véli, hogy
MÍG TÍZ-TIZENÖT ÉVVEL EZELŐTT A MOBILTELEFON A SZEMÉLYES EMBERI KAPCSOLATOK KATALIZÁTORA VOLT, ADDIG MÁRA SOK ESETBEN AZOK ELLEN DOLGOZIK:
a látszat ellenére a fiatalokat inkább elszigeteli egymástól, a digitális trendek pedig a kommunikációs képességeikre sincsenek jó hatással.
Függőség és fontosságérzet
A pszichológusok is figyelmeztetnek: a folyamatos online kapcsolattartással elkényelmesednek a személyes interakciók, és könnyen mobiltelefonfüggés alakul ki. Az osztalyfonok.hu szakportál felidéz egy húsz évvel ezelőtti, amerikai kutatást, amely már akkor rámutatott: az iskolások úgy élik meg a telefonmentes órákat, hogy az boldogtalanná teszi őket. Egy kísérletben arra kérték a 18 évnél fiatalabbakat, hogy 48 órán keresztül ne használják a mobiljukat, egyúttal értékeljék, milyen szerepet játszik ez a technológia az életükben. A felkért 102 diák közül eleve csak 82 vállalta a tesztet, amit mindössze csak tucatnyian csináltak végig, a kiesési arány 85 százalékra rúgott. A diákok szerint ugyanis a 48 órás megvonás túl kemény volt, mert közben sürgős elintéznivalóik adódtak volna a telefonjukkal, ráadásul a környezetük megorrolt rájuk a kikapcsolt készülék miatt. Arra a kérdésre, hogy miként változott meg az életük, csak három megkérdezett válaszolt úgy, hogy a telefonmentes napjai boldogabban, gazdagabban teltek, míg 70 százalékuk egyáltalán nem értett egyet ezzel.A mobilmentes iskolai szemlélet országszerte egyre népszerűbb
Sok hasonló intézmény példáját követve decembertől az újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola is bevezette a telefon nélküli működést, ami számos kedvező változást hozott - írta például a Mandiner.
A Veol.hu-nak a Veszprémi Dózsa György Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola jelezte, hogy náluk már közel tíz éve érvényes az a szülők által is támogatott szabály, miszerint az iskola területén a diákok nem használhatnak mobilt. Lengyel Károly, az intézmény igazgatója kifejtette: a telefonhasználat csábításával szembeni küzdelem napi feladatot ró az iskolában a pedagógusokra, ahogy otthon a szülőkre is.
De a középiskolák között is akad már olyan, amelyik mobilmentesként hirdeti magát. Reggel begyűjtik a diákoktól az eszközöket, amit csak a nap végén adnak vissza. A 2. kerületi Addetur Baptista Gimnázium, Technikum és Szakiskola szerint erre a vagyonvédelmi szempontok mellett azért van szükség, hogy a fiatalok túlzott függősége mérséklődjön és javuljanak a szociális készségeik. A tanórák menetébe így be tudnak kapcsolódni, nem „kell” állandóan a virtuális világgal foglalkozniuk.
Európában van ennél nagyobb szigor is
Nem magyar sajátosságról van szó, olyannyira nem, hogy néhány európai országban már évek óta központilag szabályozzák a kérdést.
BAJORORSZÁGBAN ÉS GÖRÖGORSZÁGBAN 2006 ÓTA TÖRVÉNY TILTJA AZ ÁLTALÁNOS ÉS KÖZÉPISKOLAI MOBILOZÁST, SZLOVÁKIÁBAN IDÉN MÁRCIUS VÉGÉN JELENHET MEG ILYEN RENDELET, MÍG FRANCIAORSZÁGBAN ÉS OLASZORSZÁGBAN IS TILTÓLISTÁS A TELEFONHASZNÁLAT AZ OSZTÁLYTERMEKBEN.
Utóbbi országban fegyelmi eljárás keretében 30 ezer eurós pénzbüntetést is kiszabhatnak arra a diákra, aki a mobiljával felvételeket készít az iskolában.
De az Egyesült Királyság kormánya is iránymutatást adott ki az általános korlátozásra. Az engadget.com IT-portál idézi Gillian Keegan oktatási államtitkár közleményét, amely arra buzdítja az intézményeket, hogy érvényesítsenek szélesebb körű tiltást, miközben a diákokkal ismertessék meg a közösségi oldalak potenciálisan káros hatásait.
A mai gyerekek egyre összetettebb világban nőnek fel, életüket online és offline élik, ami számos izgalmas lehetőséget, egyben kihívást is jelent számukra. A mobiltelefonok betiltásával az iskolák biztonságos és nyugodt, a figyelemeltereléstől mentes környezetet teremthetnek, így minden tanuló hozzájuthat a neki járó oktatáshoz – fogalmaz a szakpolitikus, rámutatva: az egységes kormányzati irányelvek célja a gyakorlat következetessé tétele, illetve az, hogy az iskolai dolgozók magabiztosabban léphessenek fel.
A britek iránymutatása ugyan elismeri, hogy kockázatos az iskolába vagy a hazafelé tartó út során, ha nincs telefon a gyerekeknél, a mobilt mégis tanácsos teljesen kitiltani az intézményekből. Jó megoldásnak tartják, ha érkezéskor a diákok leadják a készülékeket, vagy a tanítás előtt zárható dobozba, szekrénybe teszik el azokat, de a legenyhébb esetben is minimum tartsák egész nap a táskájukban, kikapcsolva – sorolják az ajánlásokat, hangsúlyozva, hogy a kormány érvei szerint a korlátozás növeli a diákok koncentrációját és a kortársakkal aktívan töltött időt.
MAGYARORSZÁGON AZONBAN EGYELŐRE NEM TERVEZ RADIKÁLIS LÉPÉST AZ OKTATÁSIRÁNYÍTÁST ELLÁTÓ BELÜGYMINISZTÉRIUM,
amely az Index megkeresésére tavaly ősszel közölte: a mobiltelefon a mindennapi élet szerves része, és ez alól az iskolai környezet sem kivétel.