Elérte a 100 milliót a visszaváltott italos palackok és dobozok száma Magyarországon, az új visszaváltási rendszeren keresztül ma már napi négymillió italcsomagolást váltanak vissza. Mára több mint 3 ezer automata és közel ezer kézi visszaváltó működik az országban, amelyek száma folyamatosan bővül, így az új visszaváltási rendszerban ma már napi négymillió italcsomagolást váltanak vissza. Az italcsomagolások 2024. január 1-jén indult kötelező visszaváltási rendszere (DRS) kiemelt állomása a hazai hulladékgazdálkodás hosszú távú, átfogó megújításának.

Ozoli Gábor
Ozoli Gábor
Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Ozoli Gábor, a MOHU szóvívője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ez a százmillió leadott palack most már jó helyre került, arról is beszélt, hogy a céljuk nem változott, 2035-ig a hazánkban keletkező hulladék 65 százalékát újra akarják hasznosítani, amivel párhuzamosan a műanyagpalack halmok eltűnnének az erdőkből, a patakmedrekből, és nem a kommunális gyűjtőkbe kerülnének. Mint mondta, ez egy hosszú tanulási folyamat, egy közös feladat, a vásárlóknak, a kiskereskedők szereplőinek, de a MOHU-nak is. A MOHU célja, hogy

az italcsomagolások minimum 90 százalékát visszaváltsák Magyarországon

– tette hozzá. 

Szabó Szilvia, MOHU visszaváltásért felelős vezetője kiemelte, hogy

3-3,5 milliárd darab italos doboz kerül a kereskedésekbe, de az eddigi visszaváltási rendszerben ennek csak a 40 százalék hasznosult újra csomagolásként.

Viszont a DRS-nek most már napi 4,5 millió darab a teljesítménye, sőt, szombaton több mint 4,9 millió darab palackot váltottak vissza a magyarok. 

Az Európai Unió célkitűzése, hogy a PET palackok 77 százalékát hasznosítsuk újra, ezt hazánk 2025-re elérheti – magyarázta Szabó Szilvia. 

Eddig több mint 700 ezren töltötték le a REpont-applikációt, de még mindig csak 10-15 százalékban használják a vásárlók a banki utalást, továbbra is az utalvány a legnépszerűbb. 

A tervekkel ellentétben a valóság mást hozott

– így utalt Szabó Szilvia arra, hogy egyelőre javítani kell a rendszeren, de példáulé a felmerülő hibák 90 százalékát a telefonos HelpDesk meg tudta oldani. A visszaváltásért felelős vezető is kiemelte, ez egy tanulási folyamat, hiszen az üzletekben dolgozók számára többlet feladattal jár, ugyanakkor Magyarország legnagyobb szemléletváltó programja zajlik.

Fodor Attila és Szabó Szilvia
Fodor Attila és Szabó Szilvia
Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója kiemelte, komoly csapatmunka zajlik a boltokban, és az automaták telepítésért az elmúlt egy évben mindent megtettek, de az igazi próba júliusban kezdődött, amikor a gyártók már csak betétdíjas termékeket küldtek a boltokban. Ennek eredményeként a múlt héten az eladott műanyag palackoknak már csak a 25 százaléka nem volt visszaváltható. Az üvegek esetében ez még 50-50 százalékos volt. Elmondta, hogy az egyik nagy forgalmú boltjukban egy automatába egy hét alatt 35 ezer palackot adtak le a vásárlók. 

Egyébként kényelmi szempontnak nevezte a vásárlók szempontjából, hogy a boltokban van-e Repont-automata, és azok megfelelően működnek-e

Ugyanakkor Fodor Attila szerint

a cél mégiscsak a környezetterhelés mérséklése.

A MOHU tájékoztatása szerint mindez elengedhetetlen az európai uniós célszámok eléréséhez, illetve a környezeti és gazdasági szempontból fenntartható, körforgásos, hulladékmentes gazdaság megvalósításához. A rendszerhez visszaváltó pontként (REpontként) csatlakozás emellett a boltok üzleti eredményét is javíthatja, hiszen a tapasztalatok szerint a visszaváltási díjat a vásárlók nagy része helyben költi el, ezzel is növelve az üzletek forgalmát.