Több hónapnyi bizonytalanság után szeptember 9-én közölte a Mol, hogy sikerült megállapodni a Barátság vezetéken keresztül – Ukrajna és Belarusz területén át – Oroszországból történő kőolajszállítás biztosítottságáról – írja az Index.
Magyarország és Szlovákia ellátása így, az előzetes híresztelésekkel ellentétben nem szenved hiányt a jövőben.
„A megállapodásokat követően a Mol Csoport az Oroszországból érkező érintett kőolaj-mennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz-ukrán határon veszi át” – olvasható a cég közleményében.
Az új eljárás és a szállítási megállapodások megfelelnek a szankcióknak és rendelkezéseknek.
Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója kiemelte:
az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a Mol továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához.
Július óta húzódó konfliktus
A Barátság kőolajvezeték Oroszország keleti részéből Ukrajnába, Belaruszba, Lengyelországba, Magyarországra, Szlovákiába, Csehországba, Ausztriába és Németországba szállít olajat.
Júliusban kezdődtek a problémák, amikor felmerült a sajtóban, hogy Ukrajna szankciókkal akadályozza az Oroszországból Ukrajnán keresztül érkező kőolajat. Minek következtében a szankciók alól mentesülő Magyarország, Szlovákia és Csehország is bajba kerülhet, ha nem tud alternatív megoldást találni az orosz függőségre.
Később Mihajlo Podoljak ukrán elnöki tanácsadó arról beszélt, hogy 2025. január 1-től teljesen elzárják a Barátság II. kőolajvezetéken történő szállítást, ám erről nem értesült a Mol. Pár órával később kiderült, hogy Podoljak elnézte a dátumokat és a szállítás 2029 végéig biztosított a vezetéken keresztül.