A vadonatúj személygépkocsik esetében egy műszaki vizsgáztatás során nem vetődik fel az a kérdés, hogy van-e kötelező biztosításuk: nyilván nincsen, hiszen még sosem voltak forgalomba helyezve. Az ideiglenesen, kérelemre a forgalomból kivont használt autóknak pedig nem szokott lenni KGFB-je, ez a legtöbb esetben nem is okoz gondot a vizsgáztatásnál.
Előfordul azonban, hogy egy vizsgaállomás nem vizsgáztatja le az ilyen autót, még ha be is mutatja az üzemben tartó vagy a kereskedő a kormányhivatal által kiállított kivonási igazolásokat, mondván: a jogszabályok szerint csak az a jármű mehet műszakira, amely rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással.
Egy olvasói levél nyomán annak járt utána a Totalcar, hogyan is kell értelmezni az ezzel kapcsolatos szabályozást.
A jogszabály úgy szól, hogy
„Az időszakos vizsgálaton (...) az időszakos vizsgálatot végző vizsgáló állomás ellenőrzi a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezete fennállását, (…).”
„Fontos tudni, hogy amikor a jogszabály azt írja elő, valaminek a meglétét ellenőrizni kell, az nem azt jelenti, hogy annak a valaminek mindig, minden esetben meg kell lennie. Hanem azt, hogy ha az a valami megvan, akkor be kell mutatni, ha pedig nincs, akkor igazolni kell, hogy miért hiányzik" – magyarázza az autós portál.
A jogalkotó szándéka szerint tehát a KGFB-fedezet fennállásának vizsgálata kizárólag azon járművek esetében értelmezhető és vizsgálható, amelyek kötelesek ilyen biztosítással rendelkezni. A KGFB törvény vonatkozó szabályai szerint a forgalomból ideiglenesen kivont járművek nem minősülnek ilyennek.
Mivel az időszakos műszaki vizsgáztatásra vonatkozó „KGFB-ellenőrzési” kritériumot a jogszabály egy úgynevezett végrehajtási rendeletben szabályozza, egyértelmű, hogy azt a korábban törvényben lefektetett főszabály-kivétel fényében kell és lehet csak értelmezni.
Vagyis a forgalomból kivont járművek vonatkozásában ez a biztosításfenntartási kötelezettség nem létezik a törvény erejénél fogva, így nem is értelmezhető előfeltételként sem a vizsga vonatkozásában.
Ha tehát a jogalkalmazó csupán a főszabályt erőlteti, a kivételekkel pedig nem foglalkozik, azzal kizár olyan járműveket az időszakos vizsgáztatásból, amelyek a jogszabály szerint egyébként megfelelnek minden kritériumnak és jogosultak a műszaki vizsgálaton való részvételre.
Akinek viszont hamarosan esedékes a KGFB megkötése, annak érdemes alaposan körülnéznie, mert akár 20 ezer forintot is spórolhat.