Az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) alapján a természetes személy hangja, valamint az arról készült felvétel, s az ezzel végzett bármely művelet – például a hangfelvétel készítése, felhasználása, nyilvánosságra hozatala – adatkezelésnek minősül – közölte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) szerdán.

A NAIH ezt azzal kapcsolatban tudatta, hogy sajtótudósításokból és az előtte folyamatban lévő ügyek körülményeiből értesült az utóbbi időszakban elharapózó hangfelvétel-készítési és -felhasználási adatkezelési gyakorlatokról.

A közlemény szerint

kivételesen előfordulhat, hogy valamely kiemelkedően nyomós közérdek konkurálhat a magánszféra védelmével, azonban a hatóság határozott álláspontja, hogy ez a kivétel nem üresítheti ki a magánszféra védelmére vonatkozó – főszabályként érvényesülő – alkotmányos garanciákat, és ezek gondos, alapos, tisztességes és elszámoltatható mérlegelése az adatkezelő alapvető kötelezettsége.

Úgy fogalmaztak, hogy a hangfelvétel készítése a tisztességtelen, leplezett hangfelvételek készítésének és felhasználásának adatvédelmi, polgári jogi és büntetőjogi jogkövetkezményei mellett az emberi méltósághoz fűződő jogot is sértheti, a szabad és nyitott emberi kommunikációt is korlátozza, erodálja, továbbá rombolja a közbizalmat és aláássa a társadalmi érintkezés és párbeszéd általánosan elfogadott alapvető kereteit.