A főváros átvitt és gyakorlati szempontból is magán viseli még az önkormányzati választások emlékeit. Egyrészt nincs még jogerősen megválasztott polgármestere, hiszen a választáson győzedelmeskedő Karácsony Gergely, illetve a kihívója, Vitézy Dávid is a Kúriához fordult, másrészt több mint két héttel az urnazárás után még mindig kint vannak a köztereken a plakátok és a különféle táblák, melyek nem egyszer darabokra törve az úttesten hevernek - zavarva a közúti forgalmat. 

De kinek kell rendet tennie? 

Érdeklődtünk a Nemzeti Választási Irodánál (NVI), azonban meglepő eredményre jutottunk. 

Az NVI az Economxot egyrészt arról tájékoztatta, hogy a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (Ve.) 144. § (7) bekezdése értelmében

a plakátot az, aki elhelyezte vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani, vagy ennek elmaradása esetén az eltávolítás költségét viselni.

Ez idáig még érthető is, hiszen a törvény világosan fogalmaz. Azonban a kényszerítő erő esetében már nem ilyen egyértelmű a helyzet. 

Az NVI ugyanis arról is írt, hogy a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) 13/2014. számú iránymutatása kimondja, hogy

…bár a Ve. 144. § (7) bekezdésének második mondatában foglalt plakát eltávolítására vonatkozó kötelezettséget a Ve. tartalmazza, azonban annak jogsértő mulasztása jogkövetkezményeinek alkalmazása Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában foglaltak alapján a helyi önkormányzatok és nem a választási bizottságok hatáskörébe tartozó ügy.

Patyi András, az NVB akkori elnöke 2014. május 22-én valóban kiadott egy iránymutatást a választási plakát eltávolítása szabályainak értelmezéséről, amiben leszögezi, hogy a vonatkozó törvényben foglalt,

a választási plakátnak a szavazást követő harminc napon belül történő eltávolítására vonatkozó kötelezettség megszegése miatt előterjesztett kérelem elbírálására a választási bizottságnak nincs hatásköre és bírság kiszabására sem jogosult.

Az NVB indokolása szerint bár a Ve. 144. § (7) bekezdésének második mondatában foglalt plakát eltávolítására vonatkozó kötelezettséget a Ve. tartalmazza, azonban annak jogsértő mulasztása jogkövetkezményeinek alkalmazása Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában foglaltak alapján a helyi önkormányzatok és nem a választási bizottságok hatáskörébe tartozó ügy.

Furcsa magyarázat

Az NVB által hivatkozott törvényi rész így szól: "a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen: településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása)".

Ebben nem feltétlenül nevesíti a jogalkotó a választási plakátok begyűjtését, az kétségtelen. 

Az NVB szerint viszont ebből kifolyólag, azon jogorvoslati kérelem elbírálására, mely a választási plakátnak a szavazás napját követő 30 napon túl történő eltávolítási kötelezettsége megszegésének megállapítására irányul, a választási bizottságnak nincs hatásköre.

Ezt az álláspontot erősíti az is, hogy a plakát eltávolítására vonatkozó kötelezettség időpontjában általában az a választási eljárás, melynek idején azt elhelyezték, a választás eredményének jogerős megállapítása miatt már eljárásjogilag véget ért, így a választási szervek feladat- és hatáskörének gyakorlása már nem irányul Magyarország Alaptörvénye XXIII. és 2. cikkében biztosított politikai alapjog, azaz a választójog gyakorlása kinyilvánításának elősegítésére.

De a legjobb magyarázat talán mégis az, amikor a Nemzeti Választási Bizottság a saját működési idején elmélkedik. Leszögezik ugyanis, hogy a választási kampány a szavazást megelőző 50. naptól a szavazás napján a szavazás befejezéséig tart, tehát

ezen időszakon kívül választási kampány fogalmilag nem folytatható,

így

a választási kampányidőszakban kampányeszköznek minősülő eszközök igénybevétele a kampányidőszakon kívül nem minősül kampánytevékenységnek.

Ez alapján, a plakát eltávolíttatása a helyi önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatkör, e szabály megsértése miatt bírságot a választási bizottság nem szabhat ki – foglalta össze Patyi András egy évtizede. Egyébiránt az NVI az Economxnak is azt javasolta, hogy a közterületeken maradt választási plakátok ügyében az illetékes helyi önkormányzat polgármesteri hivatalához forduljunk.