Oroszország „egyelőre” nem vizsgálja ki nemzetközi szabályok szerint a brazil gyártmányú Embraer repülőgép lezuhanását, amelyben meghalt Jevgenyij Prigozsin is – közölte a brazil hatóság kedden a Reuters-szel.
Prigozsin, valamint a Wagner-csoport két főhadnagya és négy testőre is a 10 ember között volt, akik életüket vesztették, amikor az Embraer Legacy 600-as repülőgép múlt héten lezuhant Moszkvától északra.
A szerencsétlenség két hónappal azután következett be, hogy Prigozsin rövid lázadást rendezett az orosz védelmi rendszer ellen, így nem meglepő, hogy sokan nem hisznek abban, hogy a Wagner fejének halála egy véletlen baleset következménye lenne.
A brazil repülési balesetek kutatási és megelőzési központja (CENIPA) a repülésbiztonság javítása érdekében kijelentette, hogy csatlakozna az orosz vezetésű vizsgálathoz, amelyet nemzetközi szabályok szerint végeznének el.
Az orosz légügyi hatóság ugyan nem volt köteles igent mondani a CENIPA-nak, néhány korábbi nyomozó máshogy vélekedik erről:
az Egyesült Államok, és más nyugati kormányok szerint is a Kreml állhat az egyébként rendkívül biztonságos Embraer augusztus 23-i balesete mögött.
A Kreml tagadja, hogy bármi köze lenne az ügyhöz, arra hivatkozva, hogy Prigozsin nyilvánosan is bírálta Moszkva ukrajnai inváziójának üldözését, és a Wagner zsoldosai Oroszország oldalán harcoltak.
Az ENSZ montreali székhelyű Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) szerint a Moszkvából induló, szentpétervári célállomású járat belföldi volt, így nem vonatkoznak rá a nemzetközi szabályok.
Nem kötelesek, csak ajánlott nekik, hogy ezt tegyék, de ha azt mondják, hogy elindítják a vizsgálatot, és meghívják Brazíliát, akkor távolról részt veszünk benne
– mondta Marcelo Moreno légidandártábornok, a CENIPA vezetője.
John Cox amerikai repülésbiztonsági tanácsadó és volt nyomozó szerint egy belső orosz vizsgálat hitelessége kérdéses lenne Brazília, a repülőgép gyártó országának részvétele nélkül.
A CENIPA beszámolt, hogy kedden kapta az államközi légiközlekedési bizottság - balesetvizsgáló bizottság (IAC) válaszát:
az orosz hatóság közölte, hogy egyelőre nem indít vizsgálatot.
A CENIPA és az Embraer gyártója szeretné megelőzni a jövőbeni baleseteket, de ezt nagyban hátráltatja Moszkva vonakodása, hiszen a vizsgálatból származó információk választ adhatnának arra, hogy egyáltalán a repülőgép műszaki problémái miatt történt-e a baleset, vagy más tényezők okozták a szerencsétlenséget.
Jeff Guzzetti, egy korábbi amerikai légi balesetvizsgáló szerint Oroszországnak el kellene fogadnia Brazília segítségét, még akkor is, ha a CENIPA csak távolról tud részt venni a vizsgálatokba:
Ha nem teszik, nos, akkor ez biztos jele annak, hogy nem lesz átlátható a vizsgálat.