Az EU már 2021-től előírja a KGFB kiterjesztését a szárazföldi motorsportokra, a magyar jogalkotás azonban három évet csúszott a rendszer bevezetésével – írja a Totalcar.
Aki eddig is felelősségteljesen kezelte ezt a veszélyes sportot, már korábban kötött valamilyen típusú biztosítást, hiszen a polgári jog szerint a szárazföldi gépjárműsportok és versenyek szervezése, illetve az azokon való elindulás veszélyes üzemnek tekintendő.
Értelemszerűen, ha valaki veszélyem üzemi tevékenységet végez, köteles megtéríteni az abból adódó károkat. Ez halálos baleset esetén több mint 100 millió forint is lehet sérelemdíjjal együtt, amit az áldozatok hozzátartozói, valamint a sérültek számára kell kifizetni. Természetesen ezt az összeget szinte senki nem tudja saját zsebből előhúzni, így a biztosítás elengedhetetlen.
2024. június 24-től azonban már nem lehet kivétel. A friss jogszabály szerint kötelező felelősség biztosítást kötnie annak, aki gépjárműsport rendezvényt szervez vagy elindul ilyenen. Az előírás alapján gépjárműsport-rendezvény esetén az első hivatalos program kezdetéig kötelező lesz biztosítást kötnie mindenkinek.
Szervezői biztosítás esetén (szervező vagy rendező köteles megkötni) csak a saját hibából eredő károkat téríti meg a biztosító, vagyis ha a nézők a szervezői tiltás ellenére mennek be az elzárt területekre és ott történik baleset, a biztosító nem fog fizetni.
Versenygépjármű biztosítás esetén a fedezet a versenyző által okozott valamennyi kárra kiterjed, de a versenyzők által egymásnak okozott károkat már nem téríti meg. Az új rendelet hatályba lépését követő két hónapon belül a meglévő biztosításokat is felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani.
Ezek értelmében az új jogszabály azt is rögzíti, hogy amennyiben a nézők a közönség elől elzárt területről próbálják meg figyelemmel kísérni a versenyt, vagy más módon veszélyeztetik a rendezvény biztonságát, és magatartásukkal a szervező felszólítására sem hagynak fel, a versenyt fel kell függeszteni, további engedetlenséget követően pedig véglegesen befejezni.
Emellett a hatályos jogszabályok értelmében a gépjárműsport versenyzők elesnek a kötelező egészségbiztosítás (TB) ingyenes egészségügyi szolgáltatásaitól, ha a sporttevékenység közben sérülnek meg. Erre az esetre az általános balesetbiztosítások sem nyújtanak fedezetet, ezért az autó- és motor versenyek esetében úgynevezett extrém balesetbiztosítás megléte erősen javasolt.
Megnyugodhatnak a magyar autósok a kgfb-díjak kapcsán
Éves összehasonlításban 11 százalékkal, 56 ezer forintra emelkedett a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos éves díja, ami a 2023-as éves átlagos infláció utóhatása, de az alatt alakult. Az infláció csökkenésével, a biztosítói kárráfordítások mérsékelt, 8 százalékos emelkedésével a díjak konszolidációja várható – olvasható a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss Kgfb-indexében.Bővebben--->