A biztosítótársaságok beszámolói szerint az utóbbi időben a repülőjáratok késései miatt

megugrott a repülőutas kárbejelentések száma.

Bank360.hu körkérdése szerint

  • az Allianznál,
  • a Genertelnél is van növekedés,
  • a Generali csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosítónál (EUB) 25 százalékos esetszám-emelkedést mértek,
  • az Unionnál pedig arra számítanak, hogy az elmúlt napok eseményei miatt 1-2 hét múlva fognak tetőzni az ilyen jellegű kártérítési igények.

A jogszabályok szerint a légitársaság köteles kártalanítani utasait

  • a három órát meghaladó késésnél,
  • járattörlés esetén,
  • vagy ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre, és erről írásos jegyzőkönyve van, 

feltéve, 

hogy a járat az Európai Unió (EU), valamint Izland, Norvégia és Svájc valamelyik repülőteréről indul, illetve, hogy az adott repülőjáratot az EU-ba vagy az említett három országba tartozó légitársaság üzemelteti, a kártérítést az út hosszától függően 200-400-600 eurót jelenthet.

A kártalanítás összegének kifizetése viszont nem automatikus, az utasnak külön igényt kell ehhez benyújtania a légitársasághoz.

Az utasbiztosítások abban tudnak segíteni, hogy a biztosítók átveszik ezt a terhet az utastól, és ők vasalják be a kártérítés összegét a légi cégektől - derül ki a szakportál összeállításából, amely arra is figyelmeztet, hogy a repülővel utazóknak olyan utasbiztosítást érdemes kötniük, ami a repüléssel kapcsolatos problémákra, károkra nagyobb védelmet nyújt.

A légitársaságtól elvárt kártérítés összegét ugyan jellemzően nem fizetik ki a biztosítók,

más, a késéssel, törléssel kapcsolatos kiadást vagy az extra költséget viszont megtérítenek számla ellenében, például ha a gép nem a tervezett, hanem egy másik repülőtéren száll le.

Ennek van egy limitje minden biztosítási csomagban, amely a késés időtartamától is változhat, általában 10 ezertől 50-60 ezer forintig terjed az utasonként visszaigényelhető összeg. 

Ebbe beletartozhatnak

  • a sürgősségi vásárlások, például tisztálkodószerek, étel, ital,
  • repülőtéri transzferek,
  • taxi;
  • szintén számla ellenében fizeti ki a biztosító a poggyászkésésből fakadó károkat.

Ha egyáltalán nem érkezik meg a poggyász, vagyis lopáskár történik, akkor is térít a biztosító, ilyenkor magasabb a kártérítés összege.