A Magyar Gumiabroncs Szövetség kilenc pontban foglalta össze a téli autózással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, mi pedig a felsorolásból előre vesszük a hókotrók előzésére vonatkozó intelmet.
Ne előzzük meg a hókotrót
Számtalan szomorú felvétek jelent meg a neten arról, hogy a türelmetlen autós kivágódik az utat takarító hókotró mögül, hogy aztán megtörténjen a baj. Pedig akármilyen abroncs van az autón, a hókotró azért megy előttünk, mert havat kotor. Rátapadni is rossz döntés, mert a síkosságmentesítő anyag telibe szórhatja az autónkat. Télen, a síkos úton jellemzően egyébként is hosszabba fékút, meg kell várni, amíg a munkagép elvégzi a feladatát.
Mutatjuk, hol kerülhet bajba, ha nincs az autón téli gumi
Külföldön sem kötelező mindenhol a téli gumi használata, ahol azonban igen, ott akár komoly bírságra is számíthat, aki nem tartja be a szabályokat.Itt olvashatja a nélkülözhetetlen információkat.
Ne a téli gumin spóroljunk
A magyar autóvezetők a téli gumiabroncsot jellemzően a sokadik helyre sorolták, amikor arról kérdezték őket, hogy mi a legfontosabb a biztonságos autózáshoz. Pedig a magyar éghajlati viszonyok között sajnos nincs kibúvó: téli abroncsok nélkül nincs biztonságos téli közlekedés. A téli abroncsok használatát – számos európai országgal ellentétben – nálunk még nem teszi kötelezővé jogszabály, de ne is ezért cseréljük le télire a nyári szettet:
A TÉLI GUMIABRONCSOT NEM ELSŐSORBAN A HAVAS ÚTON TÖRTÉNŐ KÖNNYEBB HALADÁSRA TALÁLTÁK KI, HANEM ARRA, HOGY A 7 °C-NÁL HIDEGEBB ASZFALTON IS KELLŐ TAPADÁST BIZTOSÍTSON.
Ennek megfelelően alakították ki a mintázatát és az anyagának összetételét. A négyévszakos abroncsok azoknak ajánlottak, akik kisebb teljesítményű autóval autóznak keveset, vagyis évi 10 ezer kilométert, vagy kevesebbet, azt is jellemzően városban.
Állítsuk be a megfelelő guminyomást
A megfelelő érték az, amit az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gépkocsi gyártója. A kis táblázatban eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel- illetve benzinmotorra, és megint mást, ha utánfutót vontatunk. Tipikus hiba továbbá, hogy a legtöbben elfelejtik a csomagtartó mélyére elásott pótkerékben ellenőrizni a nyomást, ebben az esetben egy váratlan kerékcserénél kínos meglepetés érhet. A látszólag rendben lévő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer.
Figyeljünk a többiekre és az útra
Vegyük figyelembe, hogy négy autóból átlagosan hármat szerelnek fel téli abronccsal, ezért számítsunk arra, hogy nem minden közlekedő tudja időben megállítani, vagy a megfelelő módon irányítani az autóját. Ezért mindig tartsuk be a megfelelő követési távolságot és a sebességhatárt.
HA MEGOLDHATÓ, HALADJUNK ABBAN A SÁVBAN, AMIT A KÖZVILÁGÍTÁS JOBBAN MEGVILÁGÍT.
Az éppen csak elkezdődött eső még nem mosta el a port, és az aszfalt nagyon csúszhat. Ha még a lehullott faleveleket sem takarították el, vezessünk különösen óvatosan. Használjuk nappal is a tompított fényszórót. Az ezzel együtt bekapcsolt hátsó lámpáknak köszönhetően mi is jobban láthatóvá válunk a többi közlekedő számára.
A téli vezetést gyakorolni kell
Sokan meglepődnek, hogy ha megcsúsztunk, nem a csúszás irányával ellenkező irányba, hanem azzal azonos irányba kell kormányozni az autót a megpördülés elkerülésére. Ha nincs még hó, de szeretnénk némi előzetes tapasztalatot szerezni, érdemes ellátogatni a vezetéstechnikai tréningpályák valamelyikére, ahol szakemberek irányításával gyakorolhatjuk a megfelelő kormánykezelést, a hatékony vészfékezést, a gyors és hirtelen kerülést, a kanyaríven haladást, és hogy milyen módon avatkozik be az ABS, és az ESP. A tanpályákon a téli, síkos utakat is tudják szimulálni.
Készüljünk fel az útra
Néhány egyszerűen betartható szabály figyelembevételével tovább növelhetjük a magunk és a velünk utazók biztonságát: indulás előtt takarítsuk meg rendszeresen a fényszórók felületét. Ez az egyszerű mozdulat nagyságrendekkel növelheti a belátható útszakasz hosszát. Tartsunk magunknál zárjegesedést gátló sprayt. Hasonlóan jó szolgálatot tehet a jégoldó spray a szélvédő és a tükrök megtisztításában.
AZ UTAK CSÚSZÁSMENTESÍTÉSÉRE HASZNÁLT SÓ NEM TESZ JÓT AZ ALVÁZNAK, DE HAVI EGYSZERI ALVÁZMOSÁSSAL MEGELŐZHETŐ A BAJ.
Ha nem indul az autó, akkor sem biztos, hogy egyből a legrosszabbra kell gondolni. A hibát az is okozhatja, hogy tolatásnál nagyobb mennyiségű hó kerülhetett a kipufogóba, amitől a motor lefulladhat.
Töltsük fel fagyálló folyadékkal az ablakmosó tartályt
Ellenőrizzük az olaj-, illetve a hűtővíz szintjét és az akkumulátor töltöttségét. Ha a szélvédőt vékony jégréteg borítja, ne indítsuk el az ablaktörlőt! Egyrészt ez nem segít, másrészt tönkremennek a törlőlapátok lamellái. Legyen nálunk elakadást jelző háromszög, izzókészlet, elsősegély-doboz, fényvisszaverő mellény. A vontatókötél és a bikakábel nem sok helyet foglal, de ha szükség van rá, mással nehezen váltható ki, vagyis tegyük be a csomagtartóba.
A HÓAKADÁLY MIATT LEZÁRT ÚTON VÁRAKOZÓ AUTÓ MOTORJA ÓRÁNKÉNT 0,7-1 LITER ÜZEMANYAGOT FOGYASZT.
Ha hosszabb útra indulunk, tegyünk be egy ötliteres üzemanyag kannát a csomagtartóba, sosem lehet tudni. Palackos vizet is tegyünk be egy kartonnal.
Állítsuk be a biztonsági övet
Ha nem csak felnőttek ülnek a kocsiban, ügyelni kell a biztonsági övre, ugyanis az öv használata a kicsiknél eltér: 150 cm alatti gyermekek kötelező módon csak gyerekülésben utazhatnak, akár személyautóról, akár kisbuszról vagy haszongépjárműről van szó. A gyerekülés biztonsági övét minden esetben be kell kapcsolni, és ügyelni kell arra is, hogy maga az ülés is az előírásoknak megfelelően legyen rögzítve az autóhoz. A legbiztonságosabb az ISOFIX-rendszer. Első ülésre csak akkor tegyünk gyerekülést, ha a légzsák kikapcsolható.
Használjunk alkalmas gumiabroncsot
Szinte mindegy, hogy mennyire óvatosan vezetünk, és hogy betartjuk-e a fenti tanácsokat, ha elhasznált, kopott vagy az évszaknak nem megfelelő gumiabroncsok miatt az autó nem engedelmeskedik. A nyári abroncsok anyaga, lamellája, szerkezete nem alkalmas arra, hogy biztonsággal eljuttassa az autót A-ból B-be. Nem éri meg a rizikót.
AKI TÉLEN IS NYÁRI ABRONCSOKKAL KÖZLEKEDIK, AZ SAJÁT ÉS UTASAI ÉLETÉT, MÁSOK BIZTONSÁGÁT ÉS AZ AUTÓJA ÉPSÉGÉT IS VESZÉLYEZTETI.
A téli abroncsok esetén az ajánlott minimális profilmélység 4 mm.