Ha tetszik, ha nem: a kormányzati akarat szerint mind digitális állampolgárok leszünk. Ezen belül az egyik legfontosabb, egyben leginkább küszöbön álló változás, hogy 2025. január 16-tól megszűnik a jó ideje használt, hagyományos ügyfélkapu, és a helyébe az elvileg jóval biztonságosabb Ügyfélkapu+ érkezik. Ám a terv az, hogy ez is csupán 2025. december 31-ig működik. Ám ennyire ne szaladjunk előre, egyelőre megnéztük, mi fán terem az Ügyfélkapu+.
(Mindemellett a kormány elindította a Digitális Állampolgárság Programot, amely egy mobilappon keresztül biztosítja az elektronikus ügyintézést.)
1. Hogyan működik az Ügyfélkapu+ regisztráció?
Ami szükséges a néhány perc alatt elvégezhető művelethez:
1. Egy létező, már használatban lévő ügyfélkapu regisztráció, ahová felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni
2. Valamilyen okoseszköz, telefon vagy tablet, amellyel applikációt tudunk letölteni, majd az futtatni
3. Egy hitelesítő alkalmazás, azaz Authenticator letöltése például a Google Play Áruházból vagy az AppStore-ból: mi a Google Authenticator nevű alkalmazást vetettük be erre, és szoktuk bevetni a hasonló feladatokra
2. Authenticator app? Mit jelent a kétlépcsős azonosítás?
A kétfaktoros hitelesítéssel már nagy eséllyel találkoztunk máshol is, például amikor egy-egy online fizetést, tranzakciót kell a mobilbankunk segítségével megerősíteni.
Az Ügyfélkapu+ használatakor, belépéskor a telefonunkra megkapjuk ezt a kódot az Authenticator megnyitásával: ezt a számsort kell majd a bejelentkező felületen beírni.
3. Mi lesz a hagyományos Ügyfélkapu sorsa?
Az Ügyfélkapu+ regisztrációt mindenképp érdemes 2025. január 15-ig elintézni, mert 2025. január 16-án már nem fogunk tudni elvileg belépni az ahhoz tartozó felhasználónévvel és jelszóval a hagyományos Ügyfélkapuba.
Ha egyik regisztrációt sem végezzük el január közepéig (Ügyfélkapu+ és/vagy DÁP), nem lesz lehetőségünk elektronikusan elintézni azokat az ügyeket, amelyekhez ügyfélkapus belépés szükséges.
2025. január 16-án tehát az Ügyfélkapu megszűnik, és nem tudjuk majd elérni rajta keresztül például az EESZT-t, az ONYA-t, az eSZJA-t, illetve a többi központi online ügyintéző felületet. Ha regisztráltunk, ezekre az állami oldalakra zökkenőmentesen beléphetünk majd a megadott határidőtől az Ügyfélkapu + szolgáltatással, akárcsak a DÁP mobilappal.
A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu + rendszere 2025. december 31-ig fog működni, utána teljes egészében a DÁP veszti át a szerepet az online állampolgári ügyintézésben.
4. Mi a különbség az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ között?
A különbség lényegében annyi, hogy az Ügyfélkapu+ lehetővé teszi, egész pontosan az eddigiekhez hozzáteszi a kétfaktoros azonosítást, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználónév és a jelszó megadása mellett szükség lesz a már említett egyszeri Authenticator biztonsági kód megadására is, ami minden alkalommal más és más.
5. Minek a kétfaktoros azonosítás?
Mert e nélkül már nem kellően biztonságos az Ügyfélkapu, a kétlépcsős azonosítással azonban jóval nagyobb eséllyel meg lehet előzni, hogy illetéktelenek éljenek vissza az érzékeny személyes adatainkkal.
6. Milyen Authenticator szolgáltatást telepítsünk?
Egy korábbi tájékoztatójában a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) az iOS-re és az Androidra is egyaránt telepíthető Google Authenticator, illetve Microsoft Authenticator mellett a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) saját fejlesztésű appját, a NISZ Hitelesítőt ajánlotta, vagy például a platform-független Authy is.
Ha nincs okostelefonja vagy tabletje, webes vagy asztali (desktopos) hitelesítő alkalmazást is használhat (pl. TOTP.APP, Verifyr).
Tipp! Mielőbb belevágunk egy Ügyfélkapu+ regisztrációba, mindenképpen érdemes előbb az általunk szimpatikusnak vélt/számunkra rendelkezésre álló Authenticator alkalmazást letölteni, és a telefonunkon vagy az egyéb eszközeinket elérhetővé tenni.
7. Hogyan hajtható végre lépésről-lépésre az Ügyfélkapu+ regisztráció?
Ahogy legalábbis nekünk sikerült:
1. Üssük be a netes böngészőnkbe az ugyfelkapu.gov.hu oldalt és nyissuk meg!
2. Nyomjuk meg a „Bejelentkezés” gombot!
3. Kattintsunk az Ügyfélkapu opcióra!
4. Adjuk meg az Ügyfélkapunkhoz tartozó felhasználónevünket és jelszavunkat!
5. Következő lépésként válasszuk ki: „Ügyfélkapu+ igénylése”!
6. A betöltődő oldalon válasszuk ki az általunk letöltött Authenticator applikációt!
7. Innen kattintás tovább: "Ügyfélkapu+ igénylése!"
8. Meg kell nyitni a telefonra letöltött Authenticator alkalmazást. (A Google appjában a jobb alsó sarokban lévő színes plusz jelre kattintva feljön a „QR-kód beolvasása” opció, amit ha megnyitunk, be tudjuk olvasni a monitorunkon megjelenő QR-kódot.
9. A weboldalon írjuk be az ügyfélkapus jelszavunkat, majd az alatta lévő sorban a Google alkalmazása által megadott hat számjegyű kódot, amely fölött szerepel majd, hogy ez az ügyfélkapus kód. (Itt figyeljünk, mert az app 30 másodpercenként fog új kódot feldobni! Nem baj, ha az előző kódról lecsúsztunk, jó lesz a következő, fél perc múlva megjelenő is.) Kattintsunk a „Tovább” gombra!
10. Végezetül már csak a törlőkóddal kell kezdenünk valamit, amivel majd az Ügyfélkapu+ regisztrációnkat tudjuk törölni. Ezt a kódot praktikus megjegyezni, és kipipálni az ehhez kapcsolódó boxot, majd meg kell nyomni a „Befejezés” gombot.
Innentől akárhányszor belépünk az Ügyfélkapu + oldalra, három dolgot kell beírni: a felhasználónevet, a jelszót és az Authenticator appban megjelenő hat számjegyű azonosítókódot, amely az Ügyfélkapu+ regisztrációnkhoz tartozik. Erre különösen akkor érdemes figyelni, ha az appot más programokhoz is szoktuk használni.
+ 1. Mi az értelme ennek az egésznek?
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény jelenlegi változata szerint a kormánynak meggyőződése: az információs és a kommunikációs technológiák fejlődése gyökeres átalakulásokat hozott az életünkbe. Éppen ezért elérkezettnek látták az időt, hogy átemeljék az állam és a társadalom kapcsolatát a digitális térbe.
Vagyis a kormányzat célja a digitális állampolgárság megteremtése, illetve a törvény szövegét idézve: „hogy felhasználóbarát alapokra helyezze a digitális térben történő ügyintézést és szolgáltatások nyújtását.” Tehát az átállás arról szól, hogy biztonságosabb, korszerűbb, egyszerűbb és minél egységesebb online ügyintézési rendszert teremtsenek, amely kellően biztonságos is.
A gyakorlatban heteken belül kiderül, hogy mindez mennyire volt sikeres.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!