A Kúria Önkormányzati Tanácsa más jogszabályokba ütközőnek találta, ezért a héten megsemmisítette a fővárosi önkormányzat teherforgalom szabályozásáról szóló rendeletét, amely meg is jelent a Magyar Közlönyben.
A most semmisé vált rendelet része volt a a teherjárművek által fizetendő behajtási díj, amelynek legfontosabb célja nem a fővárosi kassza hizlalása volt, hanem a teherautók kiszorítása a város útjairól, ezzel is csökkentve a dugókat és a légszennyezést.
A rendeletet 15 évvel ezelőtt, Tarlós István városvezetése idején alkotta meg a Fővárosi Közgyűlés. A fővárosi kormányhivatalnak egészen 2023-ig nem volt vele gondja, ám tavaly novemberben ráeszmélt, hogy a fővárosnak tulajdonképpen nincs jogalapja behajtási díj kivetésére, így meg is támadta azt - írja a Népszava.
A főváros 1,7-1,8 milliárd forinttól eshet el évente (mínusz a díjbeszedés és ellenőrzés költségei), a budapesti vezetés pedig attól tart, a fizetős M0-s forgalmának egy része bemehet a városba az ingyenessé válás miatt.
Ez pedig nagyobb forgalommal, több zajjal és porral járhat, Karácsony Gergely főpolgármester már év elején kamionapokalipszist vizionált.
A döntés Budapest számára egyértelműen kedvezőtlen, azt nehéz megbecsülni, mekkora forgalomnövekedést okozhat a díj eltörlése. A hosszú távon szállító kamionosok aligha fognak letérni a főváros felé, de az agglomerációs fuvarozók közül sokan dönthetnek úgy, hogy elkerülik a fizetős elkerülőt.
Az ügy legfontosabb előzménye az volt, hogy a Sára Botond vezette fővárosi kormányhivatal 2024 elején intézett törvényességi felhívást a fővároshoz, kérve a rendelet visszautasítását. A Fővárosi Közgyűlés elutasította ezt, majd kérte a kormányt, hogy törvényben rögzítse a települések díjmegállapítási jogát. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy csütörtöki beszélgetésen azt mondta, egy 2022 óta kész törvényjavaslatot kéne ehhez napirendre tűzni, de nem teszik.
A kormányhivatal egyébként azt közölte, a budapesti teherforgalmat lehet önkormányzati rendeletekkel szabályozni, korlátozni, esetenként meg is tiltani a behajtást, de útdíjat nem szedhet. A Kúria is erre jutott, a rendeletet pedig 2024. december 31-i határidővel semmisítette meg, addig szedhet behajtási díjat a főváros.
Így az októberben megalakuló új közgyűlésnek kell majd új rendeletet alkotnia a kérdésben.