A Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében február 1-től útdíjköteles gépjármű a nehéz tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.
A rendelet szerint az úthasználati díj mértéke a gépjármű fajtája és műszaki adatai alapján a következőképpen meghatározott díjkategóriától függ:
Kapcsolódó
- D1 díjkategória: a motorkerékpár és a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi és annak pótkocsija;
- D2 díjkategória: valamennyi olyan gépkocsi, amely egyéb díjkategóriába nem tartozik, és külön jogszabály szerint nem minősül útdíjköteles gépjárműnek;
- B2 díjkategória: az autóbusz;
- U díjkategória: a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó gépjárművek által vontatott pótkocsi (utánfutó).
Amennyiben a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó gépjármű U kategóriába tartozó pótkocsit vontat, a pótkocsira megváltandó jogosultság megváltható a vontató gépjárműre is. A vontatmány forgalmi rendszámára megváltott jogosultság nem keletkeztet úthasználati jogosultságot az azt vontató gépjárműre.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2023 augusztusában terjesztette elő egy törvénytervezetben, hogy a teherautóknak külsőköltség-díjat kell fizetni.
Az eredeti tervekkel ellentétben a buszoknak csak április 1-jétől kell használatarányosan fizetniük az útdíjat, mivel a fuvarozói érdekképviseletek kérésére a kormány elhalasztotta az új rendszer bevezetését.
Két hónapig még matricával használhatják az autópályákat a 9 főnél nagyobb személyszállító járművek, amelyeknek a január 31-én lejáró éves matrica helyett a két hónapra újat kell venniük.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!