A deinfluenszerek azok, akik a közösségi médiában hívják fel a figyelmet a túlfogyasztás káros hatásaira, valamint az influenszer-marketing ellentmondásaira – fejtették ki az Economix számára a DLA Piper Hungary szakértői.
Sok esetben negatív véleményt alkotnak olyan felkapott influeszerekről is, akik hétről hétre újabb és újabb termékeket reklámoznak. Akadnak azonban olyan deinfluenszerek is, akik kifejezetten egyes termékek megvásárlása ellen kampányolnak.
Ugyanakkor egyes deinfluenszerek rögtön ajánlanak is alternatív termékeket a kritizáltak helyett, ami bizony vékony jég. Mindezek alapján a deinfluenszerek tevékenységére is érvényesek a versenyjogi és fogyasztóvédelmi szabályok.
Nem tekinthető objektívnek
A Gazdasági Versenyhivatal már foglalkozott az influenszer marketinggel és állást is foglalt. Egyértelművé tette, hogy a véleményvezérek az általuk készített tartalmakért jellemzően ellenszolgáltatásban részesülnek, ajánlásaik éppen ezért nem tekinthetőek objektívnek és függetlennek, azok mögött az esetek túlnyomó részében üzleti megfontolás áll.
Amennyiben tehát a deinfluenszerek is ellenszolgáltatás fejében végzik a tevékenységüket, akkor rájuk is ugyanúgy alkalmazni kell a véleményvezérekre érvényes versenyjogi és fogyasztóvédelmi jogszabályokat. Így ők is egyaránt kötelesek betartani a fogyasztóvédelmi törvény rendelkezéseit, és posztjaikban meg kell jelennie, amennyiben a közzététel szponzorált tartalomnak minősül.
Sőt, a deinfluenszerek könnyen hírnévrontást követhetnek el abban az esetben, ha a versenytárs termékekről valótlan állításokat tesznek.
Ám ezen a ponton felmerül a kérdés: hogyan lehet bizonyítani a hírnévrontást? A DLA Piper Hungary szakértői az Economx-nak hangsúlyozták: ez esetről esetre változhat, egy bírósági eljárásban lényegében bármilyen bizonyíték felhasználható.
Egy egyszerű példával élve, ha a deinfluenszer egy élelmiszer termékről azt állítja, hogy a terméken lévő leírással ellentétben nem is gluténmentes, akkor akár egy egyszerű gyártási lappal is lehet azt igazolni, hogy a termék tartalmaz-e glutént vagy sem.
A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény szerint „tilos máshoz olyan tisztességtelen felhívást intézni, amely harmadik személlyel fennálló gazdasági kapcsolat felbontását vagy ilyen kapcsolat létrejöttének megakadályozását célozza”.
A bírói gyakorlat pedig kezeli a beazonosítható versenytárs kérdését. Vagyis nem is szükséges a versenytársat név szerint megemlíteni, elég, ha a felhívás címzettje, vagy címzettjei az adott körülmények mellett a felhívást egyértelműen a versenytársra vonatkoztatják.
Ennek megfelelőn bojkottra történő felhívásnak minősülhet, ha a deinfluenszer (nem saját véleményeként, hanem egy adott termék gyártójának megbízásából) úgy reklámoz valamit, hogy közben negatív kritikával illeti megbízója versenytársainak termékeit, és arra hívja fel a követőit, hogy a versenytárs produktumait ne vásárolják meg.
Ömlik a pénz a kormányközeli influenszerekhez, csak nem tudni, honnan
Az elmúlt években mintegy 8 milliárd forintot kaptak a jobboldali szervezetek, amelyek a Fidesz érdekében folytattak kampányokat, ha úgy tetszik, a kormánykommunikáció szócsövei voltak. Bővebben --->Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!