A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a Facebookon annak a reményének adott hangot, hogy közösen és egyhangúlag tudnak kiállni Lázár Jánosék tervei ellen. „Az ülésre meghívom a főpolgármestert, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a BKK és a MÁV vezetőit, az érintett, IX., X., XVI., XX., XXI. és XXIII. kerületek polgármestereit és az utasokat képviselő civil szervezeteket is" – tette hozzá.

A HVG információi alapján az Economx is megírta, hogy nincs elég működő szerelvény, ezért

  • a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos;
  • a gödöllői H8-ason 13–23 százalékos;
  • míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést vinne véghez az állami fenntartó. 

A MÁV-HÉV Zrt. kedden közölte, hogy az ügyben még nem született végleges döntés.

„A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti” – nyilatkozott Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató. Hozzátette, ha lesz változás, az csak olyan lehet, amit az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.

Vitézy Dávid mai posztjában azt írta, egyáltalán nem meglepő, hogy elfogytak a HÉV-vonatok, a MÁV pedig erre a lépésre kényszerül, ugyanis a járműpark legöregebb darabjai 58-61 évesek. Felidézte, hogy a kormány által egyszer már leállított HÉV-járműbeszerzési tendert két éve nem indították újra, semmi nem történik évek óta.

Lázár János a 2022-re már építési engedélyekig jutott vonali fejlesztési terveiket is a fiók mélyére dugta, a beruházásokat leállította. Szerinte a szaktárca felelőssége az is, hogy az öreg, elavult, de eddig azért megbízhatóan működő HÉV-járművek karbantartási és alkatrészellátási rendszere összeomlott az új, bürokratikus központosítás miatt.

– sorolta Vitézy Dávid.

Karácsony Gergely főpolgármester tegnap Facebook-oldalán a HÉV járatritkításával kapcsolatban arról írt, hogy mindez Budapest számára teljesen elfogadhatatlan. „Az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai” – emelte ki bejegyzésében.

A főpolgármester hozzátette, hogy évek óta kongatják a vészharangot, hiszen számukra régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

„A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem!” – hangsúlyozta Karácsony Gergely.