Minden bérlet megszűnik a vármegye- és országbérleteken kívül – jelentette be Lázár János építési és beruházási miniszter keddi sajtótájékoztatóján Debrecenben. A tárcavezető egyúttal arról is tájékoztatott, hogy ezzel megszűnik a kedvezmények nagy része, 65 kedvezménytípusból mindössze 22 marad.
A kedvezményeket érintő változásokat illetően például:
- 14 év alatt mindenki számára ingyenessé válik a közösségi közlekedés;
- a 65 év felettiek szintén díjmentesen utazhatnak majd a közösségi járatokon;
- a jelenleg 90 százalékos kedvezmény kategóriában utazóknak is ingyenessé teszik a tömegközlekedést;
- az oktatásban és az egészségügyben dolgozóknak, valamint a 14 és 25 év közöttieknek korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel;
- a közalkalmazottak egy regisztrációt követően szintén korlátlanul vehetik igénybe a kedvezményes utazás lehetőségét.
Lázár János úgy fogalmazott, hogy a kormány nem szeretné sem az agglomeráció lakosságát, sem a fővárost és a főpolgármestert sem „szivatni”, de ha Karácsony Gergely elalszik, elbambulja a számlák kifizetését, attól nehéz eltekinteni.
A miniszter azt a javaslatot tette a fővárosnak, hogy akkor állnak készen elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán és a HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket.
Lázár János egyúttal két új jegytípust is bejelentett:
- a vármegye24 990 forintba;
- a Magyarország24 pedig 4990 forintba kerül majd márciustól.
Súlyos károkozás a budapesti tömegközlekedésnek?
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár közösségi oldalán reagált Lázár János mai bejelentéseire.
„Először is: nem szabadott volna idáig jutni. Budapesti utasok százezrei nézik értetlenül a vitát és nem tudják, hogy jó lesz-e a bérletük a hévre vagy a 22-es buszra még márciusban. Hiába árulja a BKK az éves bérleteket, melyek ma még érvényesek a hévre és a kék Volánbuszokra, az érintett utasok nem tudhatják, meg merjék-e venni őket. Ezáltal már önmagában ez a hetek óta tartó hírfolyam is súlyos károkozás és bevételkiesés a budapesti tömegközlekedésnek” – fogalmazott Vitézy Dávid.
A BKK korábbi vezérigazgatója posztjában azt is kiemelte, hogy a korábbi szerződéses konstrukció szerinte jó volt, éppen ezért azt kellett volna meghosszabbítani. Ő a maga részéről mindkét vitában álló félre nézve szégyenteljesnek tartja, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak.
A Fővárosnak nem az ünnepek előtti napokban, hanem legkésőbb ősz elején kellett volna felébredni és akkor még sokkal jobb tárgyalási pozícióban lett volna. Lázár Jánosnak és munkatársainak a folyamatos Budapest-ellenes hangulatkeltés helyett a megállapodásra kellene törekedni
– tette hozzá Vitézy Dávid.
A közlekedési szakértő azzal folytatta, hogy véleménye szerint Lázár János mai „ajánlata" ebben a formában értékelhetetlen, hiszen minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje.
„Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés. Ma erről az igen lényeges szempontról a miniszter egy szót sem szólt”
– sorolta Vitézy Dávid, aki ezúttal is megismételte a korábban már általa hangoztatottakat, hogy Budapest közlekedése ismét a két politikai oldal pártpolitikai játszmáinak áldozatává vált. Ezt be kell fejezni – véli az egykori közlekedési államtitkár. Éppen ezért Vitézy Dávid ismét azt szorgalmazza, hogy üzengetés helyett az érdemi munkavégzés és a megoldáskeresés jegyében üljenek végre tárgyalóasztalhoz a felek, Lázár János Karácsony Gergellyel, és állapodjanak meg.
Brutális áremelés jön a bérletekben?
Vitézy Dávid azt a félelmét is megfogalmazta, hogy a mai bejelentés brutális áremelést jelent, hiszen akinek jobb és olcsóbb volt, eddig is váltott már a vármegyebérletre.
„Az eddigi 5 kilométeres vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59 százalékos áremelés. Kik vesznek ma 5 kilométeres bérletet? Jellemzően a nagyvárosokkal közvetlenül szomszédos agglomerációs településeken lakók, akik ilyen kis távon ingáznak”
– tette föl a költői kérdést a volt BKK-vezér, aki felszólította Lázár Jánost, hogy vonja vissza az intézkedést, és ne drágítsa 59 százalékkal a 10 kilométernél rövidebb távon ingázók utazását.
Vitézy Dávid végezetük hozzáfűzte: jó dolog a 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetése, ezek jó termékek lesznek, a kedvezmények egyszerűsítése is időszerű volt, de a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelenti csak az igazi és régóta szükséges tarifareformot, minden más csak félmegoldás.
Amíg az országos közlekedésben két külön jegy kell buszra és vonatra, addig nem értünk át a 21. századba
– zárta gondolatait a közlekedési szakértő.
Egy Budapest-bérlet kálváriája
2023 decemberében derült ki, hogy megszűnhet az egységes Budapest-bérlet, így külön bérletet vagy jegyet kellene vásárolni a főváros közigazgatási határán belül a MÁV és a Volán járataira, valamint a HÉV-ekre.
A BKK azonban december végén már azt jelentette be, hogy sikerült megállapodni az ügyben, így nem szűnik meg a bérlet. A MÁV azonban közleményben úgy reagált, hogy március 1-jétől mégis megszűnik a Budapest-bérlet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!