Több észrevétel, kérdés érkezett a Volánbuszhoz a 2024. augusztus 5-től bevezetett helyfoglalási rendszerrel kapcsolatban – mind a társaság honlapján, mind pedig közösségimédia-felületein. Íme a bevezetés óta eltelt időszak legtöbbször felmerült kérdései és az azokra adott válasz a Volánbusztól.
Naponta utazom iskolába, munkába, orvoshoz: minden alkalommal helyjegyet kell vennem?
Sehol sem kell, bizonyos járatoknál azonban lehetséges, több esetben pedig kifejezetten ajánlott.
Helyjegy jelenleg azokra a Budapestről induló vagy oda érkező távolsági járatokra váltható, amelyek száma 1010 és 1257 közötti (ez alól kivétel az 1120-as), valamint a mezőkövesdi VONAT-BUSZ átszállójeggyel igénybe vehető járatokra (1426-os, 1427-es, 4008-as és 4030-as).
A járatok száma megtalálható a Volánbusz honlapján, a MÁV appban, a jegy.mav.hu oldalon, a MÁV-START automatáinak jegyvásárlási felületén, valamint az autóbuszok kijelzőjén és/vagy információs tábláján.
Ugyanakkor a helyfoglalás ezeken a távolsági járatokon sem kötelező.
A többi autóbuszjáraton – amelyek száma nem négyjegyű vagy a négyjegyű szám nem 10-zel, 11-gyel vagy 12-vel kezdődik – az utazási lehetőségek nem változtak: a korábbiakhoz hasonlóan nincs szükség és nincs is lehetőség helyjegy vásárlására.
Ha nem lesz helyem, végig kell állnom a többórás utazást?
A helyfoglalásban érintett autóbuszokon jellemzően csak ülve lehet utazni, a járatoknak csupán egy része szállíthat álló utasokat is.
Ha valaki azt szeretné, hogy biztosan legyen ülőhelye, neki azt javasolják, hogy váltson helyjegyet a kiválasztott járatra.
Megvettem a helyjegyet, de elfoglalták a helyem. Ilyenkor mi a teendő?
Ha a helyjeggyel rendelkező utas nem jelenik meg a felszállóhelyen legalább 10 perccel az autóbusz indulása előtt, a helyét elfoglalhatják más utasok a Volánbusz üzletszabályzata alapján.
Éppen ezért a helyjegyes utasoknak azt javasolják, hogy praktikus okokból legalább 15 perccel a járat indulása előtt érkezzenek meg a felszállóhelyre.
Csökkent mozgásképességűként, idősként vagy várandósként miért nem szállhatok fel elsőként a járatra?
Az átlagosnál forgalmasabb járatok esetében számukra is ajánlják a helyjegyváltást.
A Volán járatain egyébként két ülőhely biztosított a vak, illetve a gyengénlátó utasok számára, ezekre a helyekre a közlekedési társaság nem értékesít helyjegyet.
Ingyenes utazásra jogosultként kell helyjegyet fizetnem?
Az érintett járatok jelentős részén eddig kötelezően távolsági kiegészítő jegyet kellett vásárolniuk azoknak is, akik egyébként díjmentesen utazhattak.
Az új helyfoglalási rendszerben nincs ilyen kötelezettség: az utas dönt, hogy az ülőhely biztosítása érdekében vált-e helyjegyet vagy sem.
Nincs internet-hozzáférésem, és/vagy nem tudom kezelni a MÁV applikációt.
A helyjegy a Volánbusz és a MÁV pénztáraiban, illetve a MÁV automatákból is megvehető, akár 60 már nappal az utazás előtt.
Hogyan tudok helyjegyet vásárolni a MÁV applikációban?
A MÁV appban először a közlekedési eszköznél a busz-t kell bejelölni, majd a szolgáltatások menüpontban a személyszállítás 2. kocsiosztályon és a helyjegy 2. osztály lehetőséget kell kiválasztani.
Ha csak helyjegyet szeretne valaki vásárolni, a keresési feltételek menüpontban be kell kapcsolni a Csak helyjegyet szeretnék opciót is.
Hol tudok ülőhelyet választani az alkalmazásban?
A grafikus helyfoglalási funkció – a vasúti helyjegyhez hasonlóan – a MÁV appban még nem, csak a jegy.mav.hu felületén érhető el.
A jegy.mav.hu felületén vásároltam helyjegyet, de hiába nyomtattam ki, a buszon nem fogadták el. E-mailben is megkaptam, de hiába mutattam be a telefonomon, ugyanígy jártam.
Az online megváltott jegyek és helyjegyek (a jegy.mav.hu oldalon vásároltak is) technikai okokból csak a MÁV appban érvényesíthetők az autóbuszokon, ezért feltétlenül szükséges az applikáció letöltése.