Arno Antlitz elmondta, hogy az európai autópiac a világjárvány után zsugorodott, és a vállalatnak körülbelül 500 ezer autóval, azaz két gyárnak megfelelő keresletkieséssel kell szembenéznie.
„A piac egyszerűen nincs meg” – mondta a Volkswagen wolfsburgi központjában tartott megbeszélésen. Hozzátette, hogy nem számít az eladások helyreállására, és hogy a VW márkának „egy, talán két” éve van arra, hogy csökkentse kiadásait és kiigazítsa termelését. Válaszul Daniela Cavallo, az üzemi tanács vezetője azt mondta, hogy a vezetőség elvesztette a bizalmat, és a gyárak bezárásával kapcsolatos fenyegetettséget csődnyilatkozathoz hasonlította – írja a Reuters.
Cavallo sürgette Oliver Blume vezérigazgatót, aki a tervek szerint nem tartott beszédet, hogy szóljon a dolgozókhoz, és magyarázza el, hogy a vállalatcsoport miért helyezi előtérbe az amerikai Rivian start-up céggel való 5 milliárd eurós szoftverpartnerségre szánt kiadásokat a német munkahelyek védelmével szemben.
Németország egyik leghíresebb vállalata ugyanis gyenge növekedéssel, a gyengébb exportkereslettel, a magasabb költségekkel és a külföldi versennyel is küzd.
Olaf Scholz kancellár a Volkswagent kiemelt prioritássá tette, és egyeztetett a vállalat vezetőivel, valamint a szakszervezeti tagokkal. Hubertus Heil munkaügyi miniszter támogatást ígért, és az RTL/ntv-nek azt nyilatkozta, hogy „Németországnak erős autós országnak kell maradnia”. Nem részletezte azonban, hogy milyen támogatásról van szó, és azt mondta, hogy a vállalatnak először a munkahelyek biztosításáért és a telephelyek bezárásának megakadályozásáért kell tennie a dolgát.
A Scholz-kabinet szerdán várhatóan elfogadja az adócsökkentési javaslatokat, amelyek célja az elektromos autók iránti kereslet fellendítése, amely elmaradt a várakozásoktól. A nehéz hátteret alátámasztja, hogy a német autóiparban az üzleti hangulat augusztusban tovább csúszott a negatív tartományba – közölte szerdán az Ifo gazdasági intézet.
A Volkswagen, amelynek márkái közé tartozik az Audi, a SEAT és a Skoda is, hétfőn közölte, hogy 10 milliárd eurós költségcsökkentési tervének elmélyítése érdekében fontolgatja a németországi gyárak bezárását és hat üzemében az évtizedes munkahelyi garancia megszüntetését. A Volkswagen 2026-ra 6,5 százalékos nyereséghányadot céloz meg a VW márkánál, szemben az idei év első hat hónapjának 2,3 százalékával.
A szakszervezetek sem hagyták szó nélkül
A szakszervezetek és a Volkswagen németországi vezetése októberben tárgyalna a béremelésről, de a munkavállalók képviselői ezt előre szeretnék hozni, és széles körű megbeszélést szeretnének folytatni az autógyártó lehetőségeiről – mondta Thomas Knabel, a Volkswagen zwickaui gyárában működő IG Metall szakszervezet képviselője. A szakszervezet azonban nem tudja elképzelni a tárgyalások megkezdését anélkül, hogy a vállalat ne söpörné le az asztalról az üzemek bezárásával kapcsolatos fenyegetését.
Míg a vezetőség a pénzügyi nehézségekért a romló németországi gazdasági környezetet és a piacra lépő új versenytársakat okolta, a munkavállalók képviselői szerint az autógyártó gyártási stratégiája nem volt hatékony, és a döntéshozók túl lassúak voltak a tömegpiaci elektromos jármű gyártásához szükséges beruházások terén.