Kis-Benedek József, a haditudományok doktora az Economxnak kifejtette: a jelenleg is zajló légicsapások célja a hútik meggyengítése, objektumaik elpusztítása. A precíziós csapásokat egyrészt a hajók ágyúi, másrészt az onnan felszálló repülőgépek végzik el, magukról a húti objektumokról pedig bőven van információja a jelenlegi, nevezzük úgy koalíciónak, hiszen egyre több ország csatlakozik a hútik állásainak támadásához.
A hutik ilyenformán történő meggyengítéséhez viszont hosszabb idő kell, ne felejtsük, húszezer fegyveresük van, míg a jemeni kormányerők létszáma negyvenezer. (A Magyar Tudományos Akadémia szerint a helyes megnevezés a hútik - a szerk.)
Szárazföldi hadművelet lényegében lehetetlen
Bármiféle szárazföldi hadművelet lényegében lehetetlen. Ennek több oka van. Az első, senkinek nem áll érdekében. A térségben kialakult jelenlegi helyzetben óriási kockázattal jár, robbanáshoz vezethet.
Második: nem is tűnik megvalósíthatónak, a két szomszédos ország, Szaúd-Arábia és Omán egészen biztosan semmiféle áthaladást nem fog engedélyezni. Emlékezzünk csak arra, hogy az iraki háború idején Törökország is milyen határozottan utasította el, hogy a területéről, északi irányból amerikai csapatok támadjanak.
Ráadásul egy Magyarországnál ötször nagyobb területű Jemenről beszélünk, és mind ebben az országban, de mind Szaúd-Arábia déli részén és Omán egészében az utak nyugati mértékkel nézve járhatatlanok – húzta alá Kis-Benedek József.
A támadások minden hajónak szólnak
Az Economx megkeresésére Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő elmondta: teljesen nyilvánvaló, Szaúd-Arábia nagyon vigyáz arra, hogy ne keveredjen bele a konfliktusba, hiszen az Ábrahám-egyezmények nagy előrelépést jelentenek Izrael és az arab világ kapcsolatai normalizálása terén.
De a helyzet mégis kritikus, a vörös-tengeri útvonal esetében a világkereskedelem forgalmának 15 százalékáról beszélünk, a konténerforgalom esetében még rosszabb a helyzet, itt 25 százalékos az arány.
És bár a hútik hivatalos kommunikációja szerint csak izraeli, vagy Izraelbe tartó, illetve Izraelhez kapcsolódó hajókat vesznek célba, ez a kijelentés nem igaz, a valóságban mindenkit támadnak.
A legnagyobb vesztes megint Európa, a Földközi-tengeri kikötők gyakorlatilag „meghalhatnak”, nem véletlen, hogy Olaszország az első pillanattól kezdve milyen határozottan kiállt a hútik elleni fellépés szükségességében.
Katonai helyzet és a kereskedelmi hajók választásai
Kis-Benedek József szerint a kereskedelmi hajóknak két választási lehetősége van. Az első: kerülnek Afrika felé, ez két héttel hosszabb szállítási időt jelent, annak minden negatív következményeivel. A másik, mégis áthajóznak az Afrikát és Ázsiát elválasztó, az Indiai-óceánt és a Vörös tengert összekötő Bab el-Mandeb tengerszoroson, és haladnak tovább a szuezi csatorna felé.
Ebben az esetben viszont a biztosítási díjak tízszeresére ugranak, és a cégek ugyan kérhetnek katonai kísérő hajókat, azok is rengeteg pénzbe kerülnek. Megfigyelhető, az érintettek jelenleg inkább az első változatot választják, és megkerülik a Jóreménység fokát.
Az Economx megkeresésére Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő elmondta: kétezer éves gyakorlat, hogy kereskedelmi hajókat hadihajók kísérnek.
Ez az egyszerű csónakos támadásokat megtudja akadályozni, a rakétát nem, még akkor sem, ha azért nem egyszerű eltalálni vele egy mozgó hajót. Az is tény, a légicsapások, az erős katonai jelenlét okán valamilyen szinten kezelhetőek a hútik támadásai, ám végérvényesen nem zárhatóak le.
Szemtanúi vagyunk annak, amint megdől egy katonai doktrína. Beigazolódott, azok a légierő központú támadások, amelyeket az elmúlt évtizedekben az Amerikai Egyesült Államok és az Egyesült Királyság előszeretettel alkalmazott, ebben az esetben nem működnek teljes hatékonysággal.
Ennek elsősorban a húti „kvázi állam” felépítése, rendszere az oka. (A síita politikai-katonai mozgalom a jemeni Szaada kormányzóságban jött létre az 1990-es években, és a zűrzavaros, polgárháborús évtizedeket követően jelenleg Észak-Jemen túlnyomó részét ellenőrzésük alatt tartják. – a szerk.)
Bár „kvázi államról” beszélünk, ez egy nagyon decentralizált képződmény, és ebben a helyzetben éppen ez biztosít előny számukra. Más a helyzet, mint például Irakban, ott volt egy központi irányítás, itt ilyen nincs.
Ha elfogynának a rakéták
Kis-Benedek József szerint a hútik birtokában lévő rakéták csakis tengeri úton kerülhettek a kezükbe, mert Szaúd-Arábián és Ománon keresztül nem tudták azokat becsempészni.
Mivel a légicsapások hosszabb időt igényelnek, a szárazföldi beavatkozás lehetetlen (több kárt okozna, mint hasznot), ezért nem elképzelhetetlen a jemeni kikötők teljes blokádja és minden hajó tüzetes átvizsgálása.
Természetesen ehhez is nagyon komoly erő kell, de racionális lépésnek tűnhet – húzta alá.
Somkuti Bálint úgy látja, hogy döntő lehet, a hútik ellen fellépő országok meddig hajlandóak elmenni, mennyit vállalnak be. Biztató, hogy egyre többen csatlakoznak, így például India is egyre határozottabb, és köztudomású, nekik rendkívül erős hadiflottájuk van.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!