Újra célkeresztbe kerültek a magyar telefontulajdonosok, ugyanis visszatértek a wangiri csalók. Több olvasónk is jelezte, hogy váratlanul egy tunéziai telefonszámról hívták őket (+216 kezdetű telefonszámról), és mivel a hívás nem ismétlődött, és nem utalt semmilyen jel arra, hogy valaki tényleg keresi őket az észak-afrikai országból, valószínűleg csalók próbálkoztak.
Ilyenkor a legjobb a megoldás, ha nem teszünk semmit, persze, lehet ezt még fokozni, ezért is kértünk segítséget a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól (NMHH), valamint a Yettel magyarországi szolgáltatójától.
A Yettel szakemberei folyamatosan figyelik az ilyen jellegű gyanús hívásokat és a mielőbbi gyors hálózati beavatkozásnak köszönhetően igyekeznek azokat mielőbb letiltani a rendszerből
– közölte a Napi.hu-val a mobilszolgáltató cég.
Arra figyelmeztetnek, hogy az elmúlt hetekben megnövekedett és kitartóan magas azoknak az adathalász próbálkozásoknak a száma, amikor SMS, online üzenet, e-mail vagy telefonhívás formájában valójában csalók szeretnének tőlünk pénzt kicsalni vagy megszerezni a személyes adatainkat. Ilyen eset lehet az is, amikor egy ismeretlen külföldi, sok esetben távoli ország telefonszámáról kapunk hívást – hangsúlyozták.
Csörgesd!
A csalók véletlenszerűen, mobilszolgáltatótól függetlenül választják ki a hívott számokat, feltételezhetően automata rendszereket használva, tömegesen indítanak hívásokat, és egy csörgés után azonnal bontják a vonalat, így kevés az esély a hívások fogadására. A csalók abban bíznak, hogy a hívott fél visszahívja őket. A módszer lényege, hogy a csalók a nemzetközi, akár emelt díjas hívások után gyűjtik be a pénzt. A nem várt költség –
a csalóknak bevétel – akkor keletkezik, ha ezeket a telefonszámokat visszahívják és sikeresen felépül az előfizető által kezdeményezett nemzetközi hívás.
A Yettel arra figyelmeztet, amennyiben az ügyfél visszahívja a számot, az számára nemzetközi díjú hívásként keletkezik, a csaló oldalon emelt díjas lehet a szám, ami a csalónak bevételt generál, de ennek a többletköltsége az ügyfél oldalán nem jelentkezik.
A szolgáltató hangsúlyozza, ha biztosak vagyunk benne, hogy az adott országból nem várunk hívást, akkor semmiképp ne válaszoljunk a hívásra, és miután megszűnt a hívás, azonnal tiltsuk le a számot.
Azt javasoljuk minden mobilozónak, hogy az ismeretlen külföldi számokat ne hívják vissza, szükség esetén pedig inkább a hívó félnek egy SMS-t küldve győződjenek meg arról, hogy valós hívás volt vagy csalók célpontjává váltak
– szolgáltak praktikus tanáccsal a mobilszolgáltató részéről.
Dobd!
Az NMHH-nak nincs kimutatása a hívások irányáról és gyakoriságáról, és tájékoztatásuk szerint egyelőre a vonatkozó jogszabályok esetében sem történt változás, arra ugyanakkor rámutattak ők is, a technológiai kérdésekben a szolgáltatóknak feladata.
Fontos leszögezni, hogy a belföldön, hazai mobilszámon vagy vezetékes telefonon külföldi számról érkező hívásfogadás nem növelheti az előfizető telefonszámláját. Az emelt díjas SMS fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnek. Kivétel jelent ez alól az, aki kifejezetten kérte a szolgáltatót a blokkolás feloldására. Probléma tehát csak abban az esetben jelentkezhet, azaz csak akkor érheti belföldön anyagi kár a mobiltelefon-tulajdonost, ha a gyanús számot visszahívja, egyébként nem, hiszen belföldön a szolgáltatók külföldről érkező hívás fogadása esetén sem számolhatnak fel költségeket
– közölte a Napi.hu-val a Médiahatóság.
Értelemszerűen más a helyzet akkor, ha a hazai előfizető valahol külföldön tartózkodik és fogadja az adott hívást (roaming), ebben az esetben az előfizetői szerződés szerinti, a tartózkodási hely szerinti országban hívás fogadására, illetve indítására vonatkozó általános díjtételeivel kell kalkulálnia a hívás fogadása, akár visszahívása esetén.
Az Európai Unió országaiban, valamint Norvégiában, Izlandon és Liechtensteinben a legtöbb díjcsomagban már nem kell fizetni a bejövő hívásokért, de a többi országban jellemzően igen. Különösen célszerű figyelni erre az Európán kívüli országokba utazva – figyelmeztetett a Hatóság.
Egyéni szinten az óvatos és körültekintő fogyasztói magatartás a legfontosabb. Emellett a szolgáltatóknak vannak feladataik