Piaci értékelések szerint "bakot lőtt" a kormányzat, amikor utat engedett annak a módosító indítványnak, amely kiveszi jövőre a kötelező biztosítás (kgfb) hatálya alól az állami autókat. A költségvetés ugyan nagyjából 30 ezer érintett gépjármű biztosítási díján nyer, ennél azonban komolyabb tételt jelent majd a rendkívüli kiadások fedezete. Azon országokban, ahol él ilyen megoldás, az állam kénytelen volt a − költséges − intézményi alapokat is megteremteni.
Piaci információk szerint az érintett flotta kárhányada évek óta igen magas, 90 százalék feletti. Sok kárt okoznak ezek a gépjárművek, így az állam aligha ússza meg, hogy úgynevezett kárbonyolítót bízzon meg, ez viszont pénzbe kerül, egy ilyen cég pedig − hacsak nem biztosító − aligha rendelkezik majd olyan kárszakértői és szervizkapcsolatokkal, mint a területen évek óta dolgozó biztosítók.
A sofőrökön hajthatják be a károkat
A szervizek így aligha fogadják be az állami autóktól kárt szenvedett kocsikat "hozomra", vagyis a fedezetigazolás megérkezéséig nem kezdik el a javítást. Az is kérdés, hogyan lesz fedezet az ilyen károkra egy olyan időszakban, amikor a kormány rendre már az év elején zárolja, majd az év vége előtt elvonja a minisztériumok tartalékait. A Legfelsőbb Bíróság MÁV ÁBE ügyében hozott határozata nyomán − amennyiben az állam nem fizetné a károkat − az állami kocsik sofőrjein hajthatnák be igényüket a károsultak.
Külön tételként jelentkezik, hogy az okozott károk nem kevésbé fájnának az álamnak. Jelenleg a törvény 1,6 milliárd forintos kártérítési limitig kötelezi a biztosítókat helytállni, egy személyi sérüléses ügyre pedig maximum 500 millió forintig kell helyt állnia a kfgb-szerződés értelmében a biztosítónak. A limit ugyanakkor csak a biztosítókra érvényes, ha más szervezet nyújtja a szolgáltatást, akkor teljes kártérítési felelősséggel tartozik. Így akár költségvetési problémát is jelenthet egy súlyos tragédia.
Nemzetközi egyezmény is kellene
Ha az állami autók külföldön közlekednek, kgfb hiányában határbiztosítást kellene kötni, ennek mértéke jövőre a Mabisz statisztikái szerint személyautónként 90 ezer forint egy hónapra. Megoldást jelenthet, ha az állam maga csatlakozik flottájával a nemzetközi zöldkártya-egyezményhez, ehhez azonban szintén külön háttérintézményre lenne szükség, ráadásul a nemzetközi egyezményekhez csatlakozást nem is lehet egyik napról a másikra lebonyolítani.
Ráhagyták Hendére?
Lapunk információi szerint a kezdeményező honvédelmi minisztert, Hende Csabát nem lehet meggyőzni a megoldás kivitelezhetetlenségéről. Épp ezért most a felelősebb kormányzati körökben úgy gondolják: minden minisztérium saját hatáskörében dönthet arról, hogy biztosítóval szerződik-e, vagy saját útra tér a megengedő törvény felhatalmazása alapjűn - központi szervezetet nem hoznak létre. Mondani sem kell, a még kisebb portfolióra a rendszer üzemeltetésének fix költségei még magasabbak lesznek.