A tavalyi gazdasági folyamatok nem támogatták az új gépjármű forgalomba helyezéseket, válság okozta jövedelemkiesés a céges vásárlásokat fogta vissza, az állami beszerzések is takaréklángon voltak. A magánpiac felé a hitelezés a potenciális hitelfelvevők és a hitelezők oldaláról is nehezült - mondta a mai tájékoztatón Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.
Mindezen hatások ellenére a tavalyi forgalomba helyezés a személygépjárműveknél 4 százalék növekedést mutat a piaci mélypontot jelentő 2010 évhez képest. A kishaszon járművek területén jelentős, 23 százalék emelkedés volt, a motorkerékpár piac visszaesése ugyan az év utolsó három hónapjában megállt, de ezzel együtt is jelentős, 15 százalékos csökkenés tapasztalható.
Nagyhaszon járművek iránt volt kereslet
A nagyhaszon jármű piac növekedése tovább folytatódik, ami jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos volt az egész év során. Elsősorban a nyerges-vontatók piaca húzta ezt az ágazatot, ahol a piac lassulása várható 2012-ben éppen a relatív telítődés miatt.
Erdélyi elmondta, hogy tavaly a céges vásárlás aránya mintegy 70 százalék volt, vagyis továbbra is jellemző a magánvevők hiánya, ebben az idén sem várható jelentős változás, de egy mérsékeltebb mozgás elindulhat. A magán vásárlás jó része a használt autók irányába tolódott el.
A jogszabályváltozások segíthetik a válságból történő kilábalást
A 2012-re elfogadott adó jogszabályok összességében segíthetik a gépjármű kereskedelem lassú kilábalását, amelynek a gyenge forint szabhat jelentős gátat. Különösen fontos a regisztrációs adó csökkentése, a cégautó adó szerkezetének változtatása, valamint a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet áfa visszaigénylési tilalmának megszüntetése.
Pozitív intézkedésnek tartja az MGE a külföldi rendszámú gépjárművek használatának törvényi szabályozását, amely nem csak a gazdaság tisztítását, de pozitív szemléletváltozást, üzenetet is hordoz.
A regisztrációs adó csökkenésének nem lesz minden márka esetében jelentős hatása, hisz az árakat más tényező is befolyásolja - mondta Erdélyi.
Az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István pedig arról számolt be, hogy január 1-jétől az autók adás-vételekor és azokban az esetekben, amikor az autó a közlekedési hatósághoz kerül, rögzíteni kell a gépjármű kilométer állását. Következő lépésben pedig a járműtörténeti nyilvántartást is vezetni kellene (az autó teljes életútját), például baleset esetén egy központi adattárban rögzíteni kellene a káreseményt, illetve a jármű adatait.
A lízinghez kapcsolódó kedvezményekkel 52 ezerrel több autót adhatnak el
Hanczár Zsolt, a Magyar Lízingszövetség elnöke pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a jogszabály-változások eredményeként a céges vásárlásoknál bizonyos lízing - nyílt végű pénzügyi lízing, és tartós bérlet - esetén visszaigényelhető az áfa, aminek fejében útnyilvántartást kell vezetni, s arra is lehetőség lesz, hogy az autót a használója a konstrukció végén visszaadja.
Részben a lízing adata lehetőségeknek köszönhetően idén 15 százalékos növekedést, 52 ezer új autó eladásával számol az MGE. A kishaszon járművekkel együtt együtt pedig 13 százalékos lehet a növekedés. A nagyhaszon járműveknél 12 százalékos csökkenés várható - mondta Erdélyi. személy és a kishaszon