A regisztrációs díj mértéke egyrészt a jármű motorteljesítményétől, másrészt annak környezetvédelmi besorolásától függ, vagyis a kevesebb káros anyagot kibocsátó autónak kedvezőbb a besorolása.
Míg a kis- és középkategóriájú személyautóknál általában áremelkedést okoz a regisztrációs díj, addig a nagyobb teljesítményű járműveknél - eltérő arányban - árcsökkenést hozhat. Ennek egyik magyarázta, hogy a fogyasztási adó a motorteljesítmény függvényében a vámérték 10, illetve 20 százaléka (volt), s ez nagy teljesítményű személyautók, terepjárók esetében a regisztrációs díj legmagasabb tételénél, azaz 1,6 millió forintnál is nagyobb arányban növelte a fogyasztói árat. A magyarországi eladások több mint több 80 százalékát kitevő kis- és középkategóriájú személyautók után többnyire a tízszázalékos fogyasztási adót kellett megfizetni, s ennek mértéke általában kevesebb volt a 90 ezres fix regisztrációs díjnál. Így február 1-jéig néhány tízezer forintot csak azok nyerhetnek, akik most hétvégén át tudják venni kis- vagy középkategóriájú autójukat.
A február 1-jétől életbe lépő regisztrációs adó egységes végrehajtási utasítását tegnap tette közzé a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP). A VPOP honlapján is megtalálható szabályozás melléklete többi között tartalmazza az Egységes Vámárunyilatkozatot, ami megegyezik a korábbi változattal, így nincs akadálya annak, hogy a jövő héttől e vámhivatali határozat birtokában ki lehessen váltani az okmányirodákban a forgalmi rendszámot - összegezte kérdésünkre Sipos Jenő, a VPOP kommunikációs igazgatója.
Információnk szerint tegnap szakmai találkozón vett részt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, illetve több márkaimportőr gazdasági vezetője és a VPOP képviselője, akik arról egyeztettek, hogy milyen formában lehet majd elszámolni a február 1. előtt Magyarországra behozott új autók adóját, hiszen azokat ugyan a vámkezeléssel terheli a fogyasztási adó, ám a regisztrációs adó a forgalomba helyezéssel esedékes. (A helyzetet bonyolítja, hogy mindkét változatnál adóelőleget kell fizetni.) A megbeszélés részleteiről Győző Gábor, az MGE elnöke nem kívánt nyilatkozni.
A Pénzügyminisztériumban (PM) a használtautó-kereskedők képviselői tárgyaltak a szaktárca illetékesével a regisztrációs díj bevezetésével járó, általuk hangoztatott anyagi hátrány miatt. E megbeszélés eredményéről eddig érdemi információt nem adott a PM.